dinsdag 26 mei 2020

Cultuursector lijkt op bedrijfsleven

Alle branches hebben te lijden onder de Coronacrisis, zeker ook de cultuursector. Wie geregeld naar het theater of concertzaal ging, voelt al snel een bepaald soort solidariteit met de uitvoerende kunsten. Om die reden besloten wij de ticketgelden voor concerten die vanwege Corona geschrapt moesten worden, te doneren. Dat leek ons een gepaste solidariteitsactie.


Ik zal niet op mijn schreden terugkeren maar een artikel in Cultuurpers deed bij mij toch de alarmbellen rinkel;en. Wat blijkt: ook de directeuren in de cultuursector blijken zeer forse salarissen te verdienen. Het blad publiceerde een uitgebreide lijst waaruit blijkt dat de directeur van het Nationale Theater een jaarsalaris ontvangt van € 109.840 en de directeur van Nationale Ballet en Opera zelfs € 193.737.
 
Als je dit soort bedragen vergelijkt met wat de makers van kunst toegeschoven krijgen dan kun je de cultuursector zonder meer vergelijken met een gewone onderneming uit het bedrijfsleven. En dat voor een gesubsidieerde sector. Ik weet niet hoe het met u is maar ik heb toch wel heel erg veel moeite met dit soort salarissen. En die moeite is niet geboren uit jaloezie. Ik ben zelf ondernemer en bepaal mijn eigen salaris. Maar ik kom in de verste verte niet in de buurt van dit soort inkomens. Ik weet niet of ik de volgende tickets, die nu nog open staan, opnieuw ga doneren. Ik denk eigenlijk van niet.

Geen opmerkingen: