vrijdag 22 mei 2020

Ik was niet zo'n fan van...


... Joe Biden maar neem eens een klein uurtje de tijd om de video uit mijn vorige post te bekijken. Stephen Colbert interviewt de democraat die een buitengewoon alerte en coherente indruk maakt. Natuurlijk wordt hem het vuur niet aan de schenen gelegd, dat is een rol die Stephen Colbert niet ligt. Ik zou wel eens een interview met Biden willen zien waarin zijn kritikasters de gelegenheid krijgen hem te bevragen. Hoe realistisch zijn zijn beleidsvoornemens en hoe denkt hij die te financieren? Hoe krijgt hij de Amerikaanse economie weer aan de gang en hoe krijgt hij de Amerikanen weer aan het werk?

Ik wil maar zeggen, dit interview is niet voldoende om een oordeel over Joe Biden te kunnen vormen maar het laat hem wel zien als een presidentskandidaat die tenminste over intelligentie beschikt, die helder en coherent kan denken en redeneren, die niet leugen op fabel op zelffelicitatie stapelt.


Voorlopig staat Biden ruim voor op Trump in de polls maar het duurt nog een kleine 160 dagen voor de presidentsverkiezingen op 3 november van dit jaar en in die paar maanden kan nog een boel gebeuren. Vandaag staat de teller van de Amerikaanse Coronadoden op 93.000. Laten we hopen dat de Amerikanen niet bereid zijn Trump dat aantal te vergeven. De democratische conventie moet nog plaats vinden maar het ziet er toch echt naar uit dat Joe Biden de enige uitdager van Donald Trump zal zijn. Meer keus is er niet. En op basis van wat we nu weten, zou ik, was ik een Amerikaan, met vertrouwen mijn stem aan Joe Biden gunnen.

Geen opmerkingen: