woensdag 27 mei 2020

Nederland is een onbetrouwbare, nationalistische, koudhartige en domme bondgenoot


Wij hebben een regering die geen benul heeft van de Europese geschiedenis en die ook nooit een consistente visie op bondgenootschap en diplomatie heeft ontwikkeld. Wat wil je met een verklaard tegenstander van visie als minister-president? De ontstentenis bij Duitsland en Frankrijk over de houding van de vrekkige vier is groot en dat is begrijpelijk en terecht.


Wat Nederland niet snapt en je hoeft daar echt niet voor doorgeleerd te hebben, zo ingewikkeld is het niet, is dat je elkaar in een bondgenootschap helpt als er exceptionele crisisomstandigheden zijn. In zulke tijden help je elkaar en belast je de ontvanger van hulp niet nog eens met extra bezuingings- en ombuigingseisen. Je hoeft die houding niet aan te nemen als een vorm van altruïsme. Wat Merkel en Macron heel goed begrijpen - en Rutte en Hoekstra in het geheel niet - is dat het in ieders belang is dat ook de economieën van de zwaar door Corona getroffen landen overeind moeten blijven. Die landen vormen immers onze interne afzetmarkt.


Ook laat Nederland een geweldige kans voorbijgaan om nu op het Europese toneel een leidende rol te spelen door zich zonder enige beperking aan te sluiten bij het Frans-Duitse initiatief. Dat zou van staatsmanschap hebben getuigd. Maar nee, liever blazen de heren Rutte en Hoekstra de nationalistische trompet om Wilders en Baudet wat wind uit de zeilen te nemen. Dat die heren zichzelf een brevet van onvermogen toekennen is tot daar aan toe maar ze maken ook en vooral dat ik me niet senang voel bij deze vorm van achterlijkheid. Ik schaam me ervoor Nederlander in de EU te zijn. Ik schaam me voor deze regering!

Geen opmerkingen: