woensdag 6 februari 2013

Favorite passtime: Europe bashing


Het is bijna lachwekkend te zien hoe politici zich in bochten wringen om kiezersgunst vast te houden. Eerst pruttelt Rutte dat Cameron serieus genomen moet worden en nu is ook Buma tevoorschijn gekomen met een lijstje dat zijn oorsprong vindt in het gedachtegoed van de Britse premier. Wat mij betreft een beetje teveel eer voor die Engelsman die zijn perfide Albion doodgemoedereerd de vergetelheid in manoeuvreert met zijn 'in or out referendum'.
Ik had Buma voor slimmer en vooral meer integer gehouden. Hij heeft Europa altijd verdedigd maar nu is hij bang voor Wilders en komt met een lijstje waar werkelijk helemaal niets van deugt. Niet één van de door hem genoemde punten komt in aanmerking voor terugveroveren op Brussel. In de Volkskrant van vandaag worden ze stuk voor stuk onderuitgehaald.
Maar wat treurig is, is het gegeven dat Buma niet geïnteresseerd is in feiten (hij werd op dit punt prachtig terecht gewezen door Neelie Smit Kroes in Nieuwsuur gisteravond; zij sprak over een politicus die kennelijk van zijn geloof afgevallen was). Met dat onzinlijstje - dat geen enkele burger gaat controleren - haakt hij in op bestaande maar daarom nog geen juiste sentimenten. Anti-Europa sentimenten wel te verstaan. In dat opzicht verschilt Buma dus niets van een populistische politicus.
Dit alles bewijst alleen maar dat de tactiek van Wilders uiterst effectief is. Ik zeg u, de weg is nog lang maar ook wij mogen ons straks in een 'in or out referendum' uitspreken en wij zullen dan Wilders zijn finest moment bezorgen. Aan mij zal het niet liggen, ik zal me op deze plaats blijven verzetten tegen zulke schijndemocratie.

Geen opmerkingen: