dinsdag 19 februari 2013

(Powned =) Volksgericht



Op 1 februari schreef ik dat de top van SNS vervolgd diende te worden. Gisteravond werd gemeld dat voormalig SNS topman van Keulen op aandringen van de politie voor tenminste een aantal weken in het buitenland was ondergedoken. Voor zijn eigen veiligheid uiteraard. De bedreigingen aan zijn adres waren dermate ernstig dat zelfs de Coördinator Terrorismebestrijding hiervan in kennis is gesteld.
Ik durf hier wel een direct verband te leggen met de ronduit schandalige journalistiek van Powned, kijk die reportage nog maar eens terug op Internet. Van Castricum is geen journalist maar een schaamteloze vlerk, gespeend van alles wat fatsoen heet maar er zijn veel mensen die het woord fatsoen niet meer door hun strot krijgen.
Ik bepleit hier geen zelfcensuur voor de media maar met een helicopter boven een riante villa hangen en dan met een onmogelijke grijns op je kop naar beneden wijzen, uitroepend: "ja, kijk, daar woont'ie", dat heeft niets meer met journalistiek van doen, dat is het uitlokken van een volksgericht. Maar daar horen we Powned niet meer over.
Ik heb niets met van Keulen, wil hem ook zeker niet verdedigen maar wat er nu gebeurt zegt meer over onze samenleving dan over de man die nu wordt bejaagd door jan en alleman. Ook door Jelle Brandt Corstius die weliswaar geen kwaad in de zin had maar wel een massale publieke actie, gericht aan/tegen één persoon ontketende. Hij had beter moeten weten.

Even dacht ik, ben ik nu ook schuldig aan zo'n volksgericht door mijn oproep tot vervolgen van de top van een zojuist genationaliseerde bank. Ik troostte me met de gedachte dat slechts weinigen de weg naar dit blog weten te vinden maar ook in tweede instantie handhaaf ik mijn oproep van twee weken geleden. Bij Property Finance wordt nu de ene na de andere medewerker in verzekerde bewaring gesteld op verdenking van fraude en witwaspraktijken. Dat geeft nog maar eens goed aan dat de bestuurders van het SNS concern niet alleen de vastgoedpoot nauw hadden verweven met de bankdivisie, vervolgens geen greep meer hadden op beide bedrijfsonderdelen en tot slot - hoe verbijsterend - erin zijn geslaagd onbetrouwbaar personeel naar binnen te loodsen dat er alleen maar op uit was zichzelf te verrijken.

Niet alleen de topman van de bank moet vervolgd worden maar de gehele top, inclusief de Raad van Commissarissen. Slechts één commissaris stemde destijds tegen de overname van Property Finance maar hij werd door zijn collega's overruled. Nu weten al die commissarissen te melden dat ze de overname nooit hebben zien zitten maar zelf bleven ze wel zitten en legitimeerden zo de besluiten van de Raad van Bestuur.
En al deze mannen werden meer dan vorstelijk beloond en zelfs dat is nog een understatement. Zij hebben collectief gefaald en moeten daarvoor ter verantwoording worden geroepen. Dat gaat echter niet gebeuren. En dat steekt en schuurt. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: het is dit gedrag van de elite waar de publieke moraal aan ten gronde gaat.

Geen opmerkingen: