woensdag 13 februari 2013

Over werkelijkheden



Telegraaf journalist Paul Jansen mocht gisteravond in P&W weer eens lekker tekeer gaan tegen het kabinet vanwege de op handen zijnde overeenstemming over de woningmarkt. Niet alleen minister Blok maar het hele kabinet zou hebben gestunteld en gefaald. Zelden zulke grote kul gehoord, ook al mag ik die Jansen wel al was het maar omdat hij bij de Telegraaf werkt, een van die kranten die je nooit lezen wil omdat ze zoveel inkt nodig hebben om hun luide geroep kracht bij te zetten dat je die krant niet kunt lezen zonder vuile handen te maken. Maar dit terzijde.

De politieke werkelijkheid is dat we een kabinet hebben van twee partijen die samen een meerderheid hebben in het parlement. En daarnaast hebben we een Eerste Kamer die in plaats van te doen waarvoor zij in het leven is geroepen, partijpolitiek bedrijft. En ik maar denken dat het volk zijn wil heeft uitgedrukt bij de parlementsverkiezingen. Steeds duidelijker wordt dat DE EERSTE KAMER MET DE GROOTST MOGELIJKE SPOED AFGESCHAFT DIENT TE WORDEN.

Ik hoef hier Stef Blok niet te verdedigen, ik ben geen fan van de man. Hij maakt op mij een kille en vooral arrogante indruk. Je krijgt bij hem nooit het gevoel dat iets hem echt raakt. Maar de huidige ingrepen in de woningmarkt zijn inmiddels door vijf politieke partijen akkoord bevonden en daarmee is er sprake van een overweldigende meerderheid in de Tweede Kamer én een numerieke meerderheid in de Eerste Kamer. Als ik Stef Blok was, zou ik tevreden zijn.

Nee, wie hier echt geblunderd heeft is Buma van het CDA. Stoer doen om het kabinet jouw wil op te dringen om vervolgens links en rechts voorbij gelopen te worden door kabinet en je collega oppositiepartijen. Als ik Sybrand Buma was, zou ik me nu heel ongelukkig voelen.

Geen opmerkingen: