woensdag 25 december 2013

Privacy bepaalt wie we zijn


James Woolsey, oud-directeur van de CIA, verklaart voor FOX News camera's dat Snowden voor verraad vervolgd dient te worden en dat hij, indien schuldig bevonden (en een andere uitkomst lijkt hij op voorhand niet te accepteren) aan zijn nek dient te worden opgehangen tot hij dood is. Maar wie wil weten wie Snowden werkelijk is, kijkt eens naar onderstaand filmpje. Een kersttoespraakje van Snowden uit Moskou waarin hij in heel simpele woorden uitlegt wat privacy is en hoe belangrijk, vitaal het is.

"Privacy is what allows us to determine who we are and who we want to be". Wilt u het nog helderder?

Thomas Rid, Rob de Wijk, James Woolsey en in hun kielzog vele anderen mogen dan om het hardst roepen dat lieden als Snowden, Assange en Manning fout handelden maar ik denk daar anders over. Ik ben maar wat blij dat er zulke moedige mensen zijn, zonder wie ik geen flauw benul zou hebben van de "werkelijkheid" waarin ik leef. Zonder wie ik geen notie zou hebben van de echte bedreigingen die op de loer liggen. Zonder wie ik eindeloos nietiger zou zijn dan ik op grond van mijn simpele bestaan al ben. Niet alleen ontstaan uit het toeval van een zaadje dat zijn onvoorspelbare weg vindt maar ook nog eens in alle onwetendheid ondergeschikt aan de volkomen paranoïde wilsbeschikking van veiligheidsdiensten die zich aan werkelijk iedere democratische controle onttrekken. Leven in een wereld die beheerst wordt door het perverse denken van een NSA maakt dat leven volstrekt onzinnig en zinloos. Alle gefilosofeer over een vrije wil is prompt nutteloos wanneer al mijn gedragingen waar en wanneer ook worden vastgelegd en opgeslagen om te worden geanalyseerd wanneer het de machthebber belieft. Wij worden als individu gereduceerd tot een bitje, onderdeel van metadata op grond waarvan de machthebber ingrijpt in uw en mijn leven zonder daar ooit verantwoording voor af te leggen, u en mij in de waan latend dat we in een democratie leven. De werkelijkheid blijkt zoveel groter dan George Orwell zich ooit kon voorstellen.

http://www.youtube.com/watch?v=siy8RP2Vo4A

Geen opmerkingen: