zaterdag 1 maart 2014

Wie geeft banken een lesje in nederigheid?


Ook de RABO is nu fel gekant tegen een buffer van 4% in plaats van de Europese standaard 3%. Financieel directeur Bert Bruggink waarschuwde zelfs dat de kredietvoorziening af kon nemen, lezen we in de NRC van 28 februari. De banken zien aankomen dat hun pleidooi in de Tweede Kamer weinig uithaalt en richten zich nu op de Eerste Kamer. Dat zou niets uit mogen halen want de Eerste Kamer gaat hier niet over. We zullen zien hoe de senatoren zich op gaan stellen.

Dit gedrag van banken is - u kent mijn mening - weerzinwekkend. De RABO heeft net een megaboete wegens ordinaire fraude moeten doorslikken en meent nu de politiek te moeten kapittelen. Hoogleraar Benink uit Tilburg merkt op dat de banken nu al op of vlakbij die nieuwe norm zitten: ABNAMRO 3,5%, ING 3,9% en RABO 4%. Dus waar hebben de heren bankiers het eigenlijk over?

De banken zouden zich, aldus ook Benink, minder moeten bekommeren om hun aandeelhouders (in plaats van dividend uitkeren kan men de financiële buffers verhogen, zonder dat daarmee de kredietverlening in gevaar komt) en meer om hun eigenlijke taken: het deugdelijk beheren van spaartegoeden van gewone burgers en het stimuleren en faciliteren van economische bedrijvigheid.

Ik ben er overigens van overtuigd dat onderzoek aan zal tonen dat banken zwaar onderpresteren als het gaat om kredietverlening, zeker in het MKB. Mijn hoop blijft gevestigd op Dijsselbloem. Houd voet bij stuk en leg de banken vooral hogere buffers op, minder dan tien procent is een lachertje. Van Dijkhuizen van de ABNAMRO vindt dat ik niet snap hoe een bank werkt maar dat durf ik te weerspreken. Ik laat me niet op zo'n neerbuigende manier van de discussietafel weg intimideren.

We kunnen slechts vaststellen, en dat niet voor het eerst, dat de banken helemaal niets hebben geleerd van de door hen veroorzaakte wereldwijde crisis van de laatste jaren. Wie leert hen een lesje in nederigheid?

Geen opmerkingen: