zaterdag 1 maart 2014

Baudet begrijpt er weer eens niets van


Breek de macht van de landelijke partijen, schreeuwt Thierry Baudet die om volstrekt onbegrijpelijke redenen voortdurend de ruimte krijgt van de NRC, de krant waarop ik mij jaren geleden abonneerde omdat die zichzelf aanprees als kwaliteitskrant.

Baudet lijdt aan een ernstige vorm van blikvernauwing, die moet hij ergens in zijn jeugd hebben opgelopen. Hij verzet zich binnen Europa tegen alles wat groter is dan de natiestaat en nu zoomt hij in op ons vaderlandje en verzet zich plots tegen alles wat groter is dan de gemeente. Alle heil komt van uw woonplaats, suggereert Baudet. Alleen op dat niveau zou er nog zoiets als echte democratie mogelijk zijn.

Ik zie het al helemaal voor me als straks het buitenlands beleid wordt vormgegeven door mijn plaatselijke wethouder van het buitengebied hier in het Gelders Eiland. Laat de gemeenten zelf maar bepalen wanneer ze verkiezingen willen uitschrijven, roept Baudet. Dan houden we tenminste die landelijke politici buiten de deur, want in zijn ogen dragen die allemaal het teken 666. En vanuit hun gemeentelijke machtsbasis kunnen burgers dan ook beter deelnemen aan het landelijke publieke debat, oreert hij verder.
In het zwartgallige beeld van Baudet moet alles plaats maken in de grote schoonmaak die hij voor ons in petto heeft. Zoals de Nederlander wordt geschoffeerd door Europa, worden stedeling en dorpeling geschoffeerd door Den Haag, meent onze jonge populistische conservatief.

Maar de zich historicus noemende Baudet heeft tijdens zijn studie niet erg goed opgelet. De landelijke partijen steunen sinds jaar en dag op sterke lokale politieke ervaring. Zij hebben in de verzuilde samenleving een grote rol gespeeld op het gebied van sociale binding op lokaal niveau en hebben de plaatselijke bevolking een stem gegeven op landelijk niveau, wat ook de essentie is van onze vertegenwoordigende parlementaire democratie. De SP is juist een grote landelijke partij geworden door vanuit haar basis op lokaal niveau op te schalen naar nationaal niveau.

Dat er sinds een jaar of tien steeds meer lokale partijen zijn ontstaan is een teken van de tijd. Maar laat het democratische proces zijn eigen werk maar doen. Als Baudet gelijk heeft, worden die landelijke partijen allemaal vanzelf uit de gemeenteraden weggeconcurreerd door die 'succesvolle' lokale partijen. Ik beschouw mijzelf als een bewuste burger die nog nooit op het idee is gekomen geen stem uit te brengen bij welke verkiezing dan ook. Ik interesseer me nulkommanul voor de plaatselijke politiek en ga bij de komende verkiezingen dan ook op een landelijke partij stemmen. Het ergste wat me kan overkomen is dat mijn plaatselijke politieke elite het voor het zeggen zou krijgen in de stedelijke agglomeratie die Nederland heet. En dan heb ik het nog niet eens over het niveau van de gemiddelde lokale politieke arena.

Baudet is te jong om door te kunnen gaan voor Don Quichote maar hij doet er erg zijn best voor, dat moet ik toegeven.

Geen opmerkingen: