donderdag 19 februari 2015

Open brief aan Stichting Rohamaa


Op de website van de stichting Rohamaa plaatste ik vandaag deze open brief:

Geachte stichtingsbestuur,
U maakt in uw persbericht melding van een gepolariseerd debat in Nederland en vervolgens nodigt u als salafist bekend staande imams uit om uw thema barmhartigheid te bepleiten. U kunt niet van Nederlanders verlangen dat zij hun gevoel voor veiligheid en vrijheid opofferen op het altaar van de vrije meningsuiting. Enkele van de door u uitgenodigde sprekers laten zich op internet zien als intolerante en geweld verheerlijkende predikers.

Hoe zit het met uw verantwoordelijkheid voor een gezond en vrijheidslievend debat in Nederland? Kunt u zich voorstellen dat ik als belastingbetaler er wel heel erg veel moeite mee heb dat u als anbi-stichting van mijn belastinggeld sprekers hier naar toe haalt die mij als ongelovige hel en verdoemenis in het vooruitzicht stellen?

Zijn er in uw gemeenschap nou werkelijk geen minder controversiële imams beschikbaar die uw doelstelling dichterbij brengen? Heeft u dan helemaal geen begrip voor de snel groeiende angst onder autochtone bevolkingen voor de islam? Zou het dan niet uw zorg en plicht moeten zijn om te de-escaleren in plaats van olie op het vuur te gooien?

Inderdaad, de vrijheid van meningsuiting is een groot goed maar wij hoeven geen podium te bieden aan mensen die op godsdienstige gronden niets liever willen dan die vrijheid aan banden leggen. Met uw persberichten geeft u er blijk van nog maar bar weinig te begrijpen van een westerse democratie.

Ik weet niet waar al uw financiële middelen vandaan komen maar wel dat ik een van uw financiers ben. U zou op zijn minst rekening kunnen houden  met de vrijheidswensen van al uw financiers: de belastingbetalende Nederlanders.

2 opmerkingen:

Ferdinand Groos zei

Ik weet niet, beste Enno, of je hier de Islam moet gebruiken....Obama zei gisteren nog dat IS en haar criminele trawanten de Islam misbruiken en ik denk, dat dat waar is. Maar goed, neemt niet weg, dat ook ik vind dat idioten hier komen spreken over hel en verdoemenis, terwijl zij die, óók zogenaamd op grond van de Islam, en welke hel en verdoemenis zij zelf scheppen, verboden moet zijn! Want dat is niet meer iets wat met vrijheid van meningsuiting te maken heeft maar met barbaarse idiotie!

enno nuy zei

Ferdinand, niet ik gebruik de islam maar de stichting Rohamaa, die barmhartigheid in de wereld wil brengen vanuit islamitisch perspectief (zie hun website) en die dat wil versterken door salafistische haatpredikers van jouw en mijn belastinggeld naar Nederland te halen. Nu beklaagt de stichting zich erover dat de vrijheid van meningsuiting kennelijk niet voor hen geldt. Ik heb schoon genoeg van moslims die zich slachtoffer wanen en zich gediscrimineerd voelen. Ik vind dat deze stichting onmiddellijk de anbi-status moet worden ontnomen.