vrijdag 18 juni 2021

Italië gaat het EK winnen

 

Zo, vandaag gaan we het eens over voetbal hebben. Ik kijk niet alle wedstrijden maar volg het zo veel mogelijk. Van alle teams die ik tot nog toe heb zien spelen bevallen de Italianen mij het beste, met afstand. En wat is hun belangrijkste eigenschap? Speelvreugde!

En juist die speelvreugde ontbrak volledig bij de Fransen. De klasse straalt er van af in dat team maar ze lijken er geen plezier in te hebben. Zo'n Dogba is een fantastische voetballer maar op mij maakt hij een uiterst hautaine en arrogante indruk. Daar houd ik niet van. De Franse keeper is wel een van de beste doelmannen van dit moment, hij is bijna onklopbaar. Het spel van de Engelsen viel me beslist niet tegen maar er zit te weinig intelligentie en creativiteit in hun spel. Ook komen ze maar moeilijk tot scoren. De Portugezen kunnen natuurlijk heel ver komen, ze hebben immers Ronaldo, een etter van een vent maar wat kan hij voetballen! Wat mij betreft zijn er drie redenen waarom de Portugezen niet mogen winnen: het nare karakter van Ronaldo, de gemeenste speler ter wereld Pepe en het feit dat die Portugezen aanstellers zijn en beter in tutu en spitzen een stervende zwaan kunnen uitbeelden dan dat ze kunnen voetballen.

De Duitsers dan? We weten het, je moet ze nooit onderschatten maar in het team dat ik tegen de Fransen zag spelen zat geen intelligentie, geen creativiteit en ze kwamen niet eens in de buurt van de Franse goalie. Misschien dan toch de Belgen? Het was nogal schokkend hoe gemakkelijk ze omver werden gelopen door de Denen, toch niet bepaald een wonderteam. Ze hadden de Bruyne nodig om met een assist en een goal het tij te keren. Wie een slechte wedstrijd wint, doet het goed natuurlijk. En  nu het Belgische team weer compleet is, kunnen ze inderdaad ver komen.

Kortom, ik houd het voorlopig op een finale tussen Italië en België en dan gaan de Italianen winnen omdat ze fantastisch kunnen voetballen en omdat ze spelvreugde laten zien. Lijkt u dit een plausibele analyse? Waar Nederland is gebleven? Ik weet het niet, tegen de Oostenrijkers kwamen ze defensief geen moment in gevaar. Maar de houten klaas Weghorst hoort wat mij betreft niet in dit team thuis, al was het maar omdat hij niet hard kan of wil lopen. En gisteren was Depay hopeloos uit vorm. Waarom staat Donyell Malen niet in de basis? Een speler met snelheid en vooral, daar heb je het weer, spelvreugde en intelligent creatief voetbal. En kijk eens naar zijn chemie met Dumfries. Nee, ik zie dit elftal niet ver komen, tenzij de bondscoach Donyell Malen opstelt.

Geen opmerkingen: