zaterdag 30 juni 2012

Thierry Baudet fantaseert er stevig op los


Historicus, journalist en schrijver Thierry Baudet schrijft dezer dagen onder meer een column in de NRC - en ongetwijfeld nog op een boel andere plaatsen. Eerder beweerde hij al (NRC 23 juni) dat vooral de Europese eenwording tot oorlog zou leiden. Was het niet Goebbels die voor het begin van de laatste oorlog een verenigd Europa schetste? Baudet vertelt er niet bij dat het de nazi's helemaal niet ging om een mooi vergezicht van een verenigd Europa. Zij waren van meet af aan bezig met Lebensraum voor het Herrenvolk. Baudet maakt zich schuldig aan grote-stappen-snel-thuis-geleuter.

In de NRC van 29 juni verklaart hij doodleuk dat de crisis geen gevolg is van een onvoorziene weeffout maar dat de technocraten die de muntunie stichtten wisten dat een politieke unie op dat moment niet haalbaar was maar dat die er vanzelf zou komen op het moment dat er een diepe crisis zou ontstaan. Uit angst voor nog slechtere tijden zou het volk wel akkoord gaan met overhevelen van bevoegdheden aan Brussel.
Baudet betreurt het einde van de natiestaat maar geeft niet aan waarom die natiestaat een zegen voor de mensheid zou zijn. En over de vaderlandse politiek fantaseert hij verder: PVV en SP vertegenwoordigen in de rechter- en de linkerflank in het Nederlandse politieke landschap maar ofschoon beide niet veel met Europa op hebben, wil in ieder geval de SP niet met de PVV samenwerken. "De aanval op de natiestaat leidt zodoende tot een ontwrichting van de politiek en een uitholling van de parlementaire democratie", aldus Baudet.

Zo zout heb ik het toch nog niet vaak gevreten. Ik zal zijn zopas verschenen boek De aanval op de natiestaat maar eens gaan lezen. Misschien dat ik het dan beter begrijp. Wat ik vooralsnog niet gewaar word uit de fantasieën van Baudet is hoe hij een terugkeer naar de natiestaten voor zich ziet. Hoe ontmantelen we de Euro zonder dat we er allemaal straat- en straatarm van worden? En gemakshalve gaat hij er ook maar even aan voorbij dat Griekse douanebeambten inmiddels het MK-teken van voertuigen uit Macedonië afstickeren omdat ze dat zien als een provocatie; die Macedoniërs zijn heimelijk uit op het inlijven van de gelijknamige Griekse provincie. En wat te denken van de Serviërs? Zonder Europa en zonder hun eigen wens om tot de EU toe te treden, zouden de schermutselingen met buurstaten daar niet van de lucht zijn geweest. Ik durf te beweren dat zonder Europa er talloze regionale conflicten zouden zijn uitgebarsten. Er zijn altijd meer dan genoeg onverantwoordelijke politici te vinden geweest die het volk weten op te zwepen naar wapengekletter. Nee, het beeld van Baudet wil mij vooralsnog niet overtuigen.

Veel interessanter is het Zwitsers recept van Paul Donovan, econoom van de UBS bank in Zwitserland. In de NRC van 28 juni stelt hij voor dat alle EU-landen de eerste tien procentpunten van hun BTW aan een centrale Europese autoriteit afstaan zodat in de hele EU-zone met die gelden een deel van de werkloosheidsuitkeringen kan worden gefinancierd. Hij ziet twee voordelen: de Europese burger betaalt liever een percentage van de betaalde BTW dan een percentage van zijn netto inkomen aan Europa. En daarnaast is het een zichtbaar en eenvoudig te begrijpen signaal van solidariteit. Ik vind dat een heel interessant idee. Of het haalbaar is en werkt, ik weet het niet maar het is de moeite waard zo'n idee verder uit te werken.

3 opmerkingen:

John Wervenbos zei

Goed blogbericht. Interessante en belangwekkende materie. Heb het boek van Baudet De aanval op de natiestaat (2012) maar aangeschaft. Is trouwens een bewerking van een proefschrift dat hij scheef onder Paul Cliteur en Roger Scruton.

Baudet heeft een eigen website, waarop hij ook verschillende van zijn artikelen en columns plaatst, zie Artikelen & Columns van Thierry Baudet. Hij timmert nogal aan de weg.

enno nuy zei

Nou meen ik dat dit zijn proefschrift als mr is en niet als historicus. Volgens mij slaat hij de plank goed mis. Hij maakt op mij de indruk een jonge conservatief te zijn. Paul Cliteur mag ik wel en heb ik een goede dunk van. Van Roger Scruton moet ik niets hebben, dat is een aartsconservatief, ik heb op mijn website wel een paar polemieken staan als reactie op diens soms wat al te obligate opmerkingen, die hij dan ook nog eens vertikt echt serieus te onderbouwen. Volgens mij is het wel een leuke vent hoor, met wie het heerlijk moet zijn om de degens te kruisen. Maar hij heeft ook eens iets onaardigs gezegd over whisky in een vergelijking met wijn en dat vergeef ik hem niet - ben zelf een whisky fanaat, vandaar.

John Wervenbos zei

Vind het wel een interessant boek van Baudet. Vergelijkingsmateriaal: Het grote “federalistische complot” (PressEurop, 8-6-2012)