zaterdag 23 juni 2012

Wijde blik maar niet voor onze premier




Rutte, die toch premier van alle Nederlanders is, verklaart publiekelijk doodleuk geen behoefte te hebben aan institutionele vergezichten. En, haast hij zich eraan toe te voegen, ik ben geen Eurofiel. En ik maar denken dat de premier boven de partijen staat. We ondergaan de ernstigste crisis sinds het begin van het grote Europese Ideaal of Experiment zo u wil, en onze premier heeft geen behoefte aan vergezichten. En ik maar denken dat een premier zoiets is als een wegwijzer, iemand die juist wel op basis van algemeen gekoesterde waarden en idealen aangeeft: we moeten dié kant op, daar ligt onze redding, volg mij, de weg is niet gemakkelijk maar als we ons er samen voor inzetten, dan komen we daar. Maar onze premier is helemaal geen wegwijzer, als het erop aankomt is hij gewoon de partijleider van de VVD en niet meer dan dat. En als dit het is, is hij niet geschikt voor zijn huidige functie.

Voor alle duidelijkheid: ik vind Rutte een verademing ten opzichte van zijn voorgangers. Hij spreekt klare taal, doet oprecht zijn best zich niet in vage bewoordingen te uiten, draait er niet om heen en heeft een positieve uitstraling. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij op enkele dossiers - met name financiën en Europa - gewoon te licht is. Hij valt door de mand. Maar het belangrijkste vind ik wel dat hij mij niet het gevoel geeft premier van álle Nederlanders te zijn.

Men mag Merkel verwijten wat zij wil, maar ze heeft tenminste onderbouwde opvattingen over de toekomst van Duitsland. Zij is de enige die hardop durft te zeggen dat het in het belang van Duitsland is macht over te dragen aan Brussel. En dat terwijl Duitsland veruit de grootste netto betaler aan de EU is. Vraag mij wat Merkel nu precies wil en ik kan daar wel een verhaal over afsteken. Vraag mij wat Rutte nu eigenlijk wil en het lukt mij niet daar iets samenhangends over mee te delen. Ofschoon Buma niet zo heel veel recht van spreken heeft, met zijn opmerkingen over de spagaat van Rutte (Eurofiel in het buitenland, Eurofoob in het binnenland) heeft hij volkomen gelijk.

Europa betekent wijde blik. Rutte heeft geen behoefte aan vergezichten. Rutte is geen Eurofiel. Inderdaad, Rutte is Eurofoob.

1 opmerking:

yvette zei

daar zeg je iets....