dinsdag 12 juni 2012

Merkel durft wél



Het mag toch opmerkelijk genoemd worden dat Merkel hardop aangeeft macht aan Europa te willen overdragen. In Nederland is de Eurofiel langzamerhand een uitstervende soort en het lijkt wel of je jezelf in een verdachte hoek plaatst door je als fervent Europeaan te presenteren. Pechtold is bij ons bijkans de enige. Voor het eerst van mijn leven overweeg ik mijn stem aan D'66 te gunnen.
Vanwege hun Europa-standpunt hoop ik dat de SP van Roemer niét de grootste partij wordt, anders had ik het hem graag gegund. De consequentie is wel dat de eer van de grootste te zijn dus naar de VVD gaat. De enige reden om dat niet echt heel erg te vinden is dat de VVD vrijwel zeker niet om D'66 heen zal kunnen in dat scenario. En dat is dan de beste verdedigingslinie tegen gevaarlijke en onverantwoordelijke populisten die mensen spookverhalen vertellen.
Ik hou van Angela Merkel, die zich bij mij helemaal de status van heilige kan verwerven als ze die Eurobonds zou willen accepteren. Ook die stap zal ze uiteindelijk wel willen zetten maar haar terughoudendheid tot nog toe is begrijpelijk. Eerst maar eens zien hoe haar collega's in Europa zich opstellen.
Het enige positieve aan populisten is dat ze klare taal spreken. Soms is dat zelfs beter dan het halfslachtige geleuter van politici die bang zijn ergens een stem te zullen verliezen als ze een principiële keuze maken vóór Europa. Kijk naar Rutte die een Europese lijn wil volgen als het gaat om optreden in Oekraïne om vervolgens toch een kaartje te kopen voor de finale van het EK, "waar Nederland dan uiteraard van de partij zal zijn". Terwijl Europa nu juist had afgesproken dat Oekraïne zou worden gemeden.

Geen opmerkingen: