vrijdag 8 juni 2012

Daar is 'ie weer: de weigerambtenaar



We weten nu meteen waarom mevrouw Spies niet de lijsttrekker van het CDA is geworden. Je moet er toch niet aan denken dat zo iemand die kar gaat trekken. De weigerambtenaar is geen dringende zaak en het kabinet demissionair, dus wil niemand zijn vingers hier aan branden. Terwijl het toch zo simpel is: voor de wet is iedereen gelijk en iedere ambtenaar dient iedere burger van de Nederlandse samenleving gelijkelijk te behandelen en diensten te verlenen zonder aanziens des persoons. Dus is een weigerambtenaar naar de letter van de wet een onmogelijkheid. Geloven doen mensen maar in hun eigen tijd, en als ik als burger mijn recht kom halen dan interesseert het mij geen donder of die ambtenaar een kruis, boerka of kalotje draagt. Ook heeft die ambtenaar niet het recht mij een dienst te onthouden omdat hij of zij mijn leefwijze afkeurt.
Het meest gehoorde antwoord is dan: ja maar die dienst krijg je wel, alleen van een collega zonder gewetensbezwaren. Dat is de grootst mogelijke onzin. Ik zou tegen die weigerambtenaar zeggen: zoek jij maar een andere baan, nergens staat geschreven dat je bij de overheid moet werken. Wie niet iedere burger gelijkwaardig wil behandelen, is niet geschikt als ambtenaar.
Kunnen we niet eens definitief een hele dikke streep halen door dit achterlijke anachronisme, dit wanstaltige polderproduct?

Geen opmerkingen: