woensdag 30 oktober 2013

Liborabo


Ik heb het hier al eens eerder geschetst, mijn 'Werdegang' door de Nederlandse bankwereld. Eerst de ING, die de stekker uit een onderneming probeerde te trekken die nog datzelfde jaar een depositorekening opende. De ING moest niet veel later zelf uit de staatsruif eten. Vervolgens de ABNAMO die inmiddels helemaal is omgeturnd tot een staatsbank en waar ik op last van Neelie Smit moest vertrekken omdat ik die staatsbank in mijn eentje te machtig maakte. Zonder keuzemoment kwam ik terecht bij een van de grootste naoorlogse criminele verenigingen in Nederland, de Deutsche Bank, met welk verhaal ik u verder niet lastig ga vallen. En nu heb ik enkele zakelijke rekeningen bij de RABO. De enige bank die ik in de achterliggende jaren gemist heb is de SNS maar daar wil je nog geen rekening hebben al krijg je geld toe.

De RABO is geen klassieke bank maar een coöperatie en kent geen aandeelhoudersstructuur. Dat gaat niet lang duren want die coöperatiestructuur wordt opgeheven. Maar ook die prachtige coöperatie, die zichzelf graag profileert als triple A, heeft nu een fors besmet blazoen. Want het waren die snelle jongens in the City die namens de RABO aan het knoeien waren met de LIBOR rente. Zij werden puissant rijk over uw en mijn rug. En als beloning kregen ze er nog een bonus bovenop.

Inmiddels heeft de RABO afscheid genomen van de bonussen... Maar niet voor die snelle jongens in the City, die blijven bonussen ontvangen. Vorige week gaf ik al aan dat die uitzondering ongepast is, to put it mildly. De bestuursvoorzitter van de RABO stapt op, slechts enkele maanden voor zijn geplande afscheid. Het siert hem. Maar wat niet siert is zijn verklaring dat hij van dat Liborabo-gedoe niet op de hoogte was en desondanks besluit de bonussen voor hen die hem (en u en mij) belazerden overeind te houden.

Zelfs de grootste optimist kan hier slechts vaststellen dat de bankwereld door en door verrot en intrinsiek slecht is. Dat is de ziekte van deze tijd en samenleving. En die driekwart miljard boete? Daar lachen ze om. U en ik gaan dat betalen.

Geen opmerkingen: