woensdag 23 maart 2016

Cantlie, Brussel en Abdeslam

Het was lang stil rond John Cantlie maar hij is er weer. Dit keer vanuit Mosul waar hij een uiterst denigrerende en laatdunkende speech houdt over Amerikanen die met hun superpower niet meer dan een krantenkiosk van golfplaat zouden weten te raken. Klik maar op de volgende link: John Cantlie vanuit Mosul


Dat laatdunkende mag je natuurlijk verwachten in een propagandavideo van IS. De vraag is of Cantlie gedwongen wordt medewerking aan dit soort filmpjes te verlenen, of dat er sprake is van het Stockholmsyndroom. Nog erger zou zijn wanneer hij uit volle overtuiging tot de rijen der barbaren zou zijn toegetreden. Hoe het ook zij, zijn video's zijn juist in dit opzicht altijd zeer verwarrend.


Inmiddels heeft de tragedie in Brussel zich voltrokken. Ik ben geen complotdenker en ik probeer ver weg te blijven van allerlei zinloze speculaties. Toch vielen enkele zaken mij op de laatste dagen: nadat Abdeslam was opgepakt werden we over de voortgang van zijn verhoor voortdurend ingelicht door...? Door het OM in Parijs! Dat is merkwaardig, de Fransen leken hem te beschouwen als hún terrorist. Rondbazuinen dat hij in ruil voor strafvermindering zou willen praten kan twee dingen betekenen:

  • of dat is inderdaad wat Abdeslam hoopte te bereiken maar waarom zou de politie of het OM daar meteen ruchtbaarheid aan geven? Uit nader onderzoek zal blijken dat die uiting in de media de katalysator voor de tragedie in Brussel bleek te zijn.
  • of Abdeslam is nog sluwer dan we dachten en hij heeft de politie opzettelijk misleid in de hoop dat ruchtbaarheid over zijn voornemen te gaan praten, het startsein voor zijn kameraden zou vormen.

Maar die plotselinge en snelle publiciteit zal spoedig blijken vooral een blunder van ongekend formaat te zijn geweest. Wat me ook opviel is dat jongens met bomgordels om niet alleen maar zo eenvoudig een luchthaven kunnen binnenlopen in een land waar het op een na hoogste alarmniveau is ingesteld maar ook nog probleemloos wapentuig mee konden nemen.

Nu horen we dat tenminste twee daders uit een vooral crimineel milieu zouden komen en sommigen menen daaruit af te mogen leiden dat de aanslag misschien wel niet zo'n islamitisch karakter zou hebben. Mij lijkt dat onzin, ik zie een gewone crimineel nog niet zo gauw op pad gaan met een bomgordel om de lendenen.


Iets anders wat mij opvalt is dat de Nederlandse commentaren lijken te suggereren dat wij het hier allemaal veel beter geregeld hebben dan die Belgen. Mij lijkt dat misplaatst optimisme en arrogant bovendien. Wij weten pas hoe goed we voorbereid zijn wanneer ook wij getroffen worden door zo'n afschuwelijke aanslag. En dat is slechts een kwestie van tijd. De enige die telkens de juiste reactie in huis heeft is Aboutaleb. Maar ik heb de eerste kritieken uit islamitische hoek al weer gehoord. Ik zal u zeggen wat ik denk: hoe je het ook wendt of keert - en of het politiek correct is of niet - het gaat hier om een moordaanslag van moslims op niet-moslims.

Geen opmerkingen: