woensdag 23 maart 2016

Obama, een groot staatsman


Het is nog te vroeg voor een eindoordeel maar ik ben er van overtuigd dat Obama eens zal worden gerekend tot de beste presidenten die de Verenigde Staten ooit hebben voortgebracht. Nee, niet alles is gelukt - denk aan de sluiting van Guantanamo Bay - maar we moeten daarbij wel bedenken dat Obama als geen andere president is gedwarsboomd door de Republikeinen.

Het zal u niet ontgaan zijn dat Obama juist deze dagen in Cuba is. Bij die gelegenheid hield hij een indrukwekkende speech. Klik op de volgende link voort de integrale tekst van zijn rede. Toespraak Obama in Havana

Dit zijn toespraken waar mensen mee verder kunnen. Het zijn woorden als deze maar vooral de daden waaraan zij uitdrukking geven, die Obama tot een groot staatsman maken. Hier staat niet een westers politicus die ons favoriete exportproduct democratie aan de man probeert te brengen. Nee, hij legt uit waarom naar zijn mening de politiek van sancties geen nut meer dient in deze nieuwe eeuw en dat de Amerikanen nu anders kijken naar en denken over de verschillen van mening die beide landen destijds met elkaar hadden. Met erkenning van de fouten die aan Amerikaanse zijde zijn gemaakt, met erkennen van de nog bestaande verschillen van inzicht, is het nu tijd en noodzaak om in vrijheid samen verder op te trekken. En dan vervolgt hij:
"Laat ik u daarom zeggen wat ik geloof. Ik kan u niet dwingen het met mij eens te zijn, maar u moet wel weten wat ik denk. Ik geloof dat ieder mens voor de wet gelijk zou moeten zijn. Ieder kind verdient de waardigheid die de vrucht is van onderwijs en gezondheidszorg en eten op tafel en een dak boven zijn hoofd. Ik geloof dat burgers vrij moeten zijn om zonder angst hun mening te uiten, zich te organiseren, kritiek op hun regering te leveren en vreedzaam te protesteren, en dat de rechtsstaat geen willekeurige arrestaties toelaat van mensen die deze rechten uitoefenen. Ik geloof dat ieder mens de vrijheid toekomt om vreedzaam en openlijk hun geloof te belijden. En ja, ik geloof dat kiezers in vrije en democratische verkiezingen hun regering moeten kunnen kiezen".
Het is natuurlijk niet voor het eerst dat Obama zich in deze bewoordingen uitlaat. Lees vooral de integrale tekst van zijn toespraak eens, het kost u een half uurtje maar het is zeer de moeite waard. We zullen nog lang naar hem terugverlangen, straks als zijn opvolger - wie dan ook - bekend is.

Geen opmerkingen: