woensdag 2 maart 2016

El Al discrimineert


Een 81-jarige joodse dame zit in een El Al toestel en wordt door een steward benaderd die haar een betere plaats aanbiedt. Later blijkt echter dat zij naast een orthodoxe jood zat die zich erover had beklaagd dat hij naast een vrouw zat.

En dat was deze fundamentalist toch een paar straten te ver. Dat er fossielen zijn die zulk gedachtegoed koesteren weten we. Dat is treurig en meelijwekkend. Maar dat zo'n man het gore lef heeft bezwaar te maken tegen een medepassagier, die net als hij voor die stoel betaald heeft is natuurlijk een gotspe van de hoogste orde.

Van de hoogste orde? Nee hoor, het kan nog erger: El Al honoreert de klacht van deze godsdienstfanaat en bedenkt een diplomatieke list om de vrouw van haar plaats weg te lokken. Ze bieden haar zogenaamd een 'betere' plaats aan.

Ik lees in de Volkskrant, bron van dit bericht, dat een dergelijke stoelendans vaak voorkomt in Israel en gepaard gaat met woordenwisselingen, geduw en getrek. Ik weet niet hoe het u vergaat maar ik voel een blinde haat in me opkomen als ik dit soort berichten lees.

Zolang dit soort mensen voorkomt in onze moderne samenleving is vrede nog heel ver weg. Er is geen verschil tussen een orthodoxe jood en een orthodoxe moslim. En kijk nog even naar het logo van El Al: it's not just an airline, it's Israel. We begrijpen nu wat ze daar mee bedoelen.

Geen opmerkingen: