woensdag 7 december 2022

Dit is persoonlijke moed!

 

Indrukwekkend, dit verhaal in de Volkskrant van vandaag, over Ilja Jasjin, politicus en actief in de oppositie in Rusland. Hij staat terecht omdat hij het aandurfde van 'oorlog' te spreken. Een collega van hem kreeg hiervoor 7 jaar strafkamp. Maar Jasjin wordt ook nog beschuldigd van het verspreiden van fake news. De openbaar aanklager heeft 9 jaar strafkamp geëist.

U moet dit artikel beslist lezen, dit gaat over persoonlijke moed. Zelf zegt Jasjin hierover: ‘Ze willen dat ik zwijg, maar zolang ik leef zal ik me daarbij niet neerleggen. ‘Beter tien jaar achter de tralies doorbrengen en een eerlijk mens blijven, dan zwijgend door de grond zakken van schaamte voor het bloed dat onze regering vergiet.’ 

Ik heb mateloos veel bewondering voor mensen als Jasjin en Navalny en de vrouwen van Pussy Riot. Zij handelen zoals ik zou hopen zelf te handelen in soortgelijke omstandigheden. Zou ik ook zoveel moed hebben als de omstandigheden dat van me vragen? Of zou ik me toch van een of andere smoes bedienen? Overigens, om misverstanden te voorkomen, ik veroordeel geenszins diegenen die niet zulke moed op kunnen brengen. Wij mogen daar niet over oordelen.

Geen opmerkingen: