vrijdag 9 december 2022

Veel gedoe om een datum

 

De regering is voornemens aan de overzeese gebiedsdelen uitgebreid excuses aan te bieden voor ons slavernijverleden. Heel terecht willen de ontvangende landen betrokken worden bij die excuses. Je wil immers een zo groot mogelijk draagvlak. Inmiddels hebben er gesprekken plaatsgevonden tussen het kabinet en enkele vertegenwoordigende organisaties uit Suriname en de eilanden. Of dat voldoende is, vind ik lastig te beoordelen.

De regering heeft de magische datum 19 december uitgekozen. En het was de bedoeling dat uitgerekend de enige minister met een kleur de excuses uit zou spreken. Het lijkt mij beter en wenselijk dat een witte man de excuses uitspreekt. En ik kan me ook heel goed vinden in het standpunt dat de koning de aangewezen persoon is om die excuses uit te spreken. De koning heeft onlangs ook een grondig onderzoek aangekondigd naar de rol van het koninklijk huis in het slavernijverleden van ons land. Maar Rutte wil de koning niet in een politieke rol trekken. Wat mij betreft een flauwe kul smoes. 

Maar nu terug naar die datum. Ik meende dat het nergens op sloeg om als Nederlandse regering zelf een datum te prikken en daar dan ijzeren heinig aan vast te houden. Maar... ik herzie mijn mening als deze datum inderdaad is ingegeven door de komende provinciale staten verkiezingen. Het ligt immers in de lijn der verwachtingen dat de verhoudingen in de Eerste Kamer fors zullen worden opgeschud. En het is dan nog maar de vraag of er in de senaat een meerderheid is te vinden voor die excuses. De regering zal nooit toegeven dat dit de werkelijke redden is voor de haast die nu betracht wordt. Maar ik vind het wel een plausibele verklaring die me, als die klopt, ook geheel op zijn plaats dunkt.

Geen opmerkingen: