maandag 20 februari 2023

La Ruta Natural

 

Ziet u het palindroom in bovenstaande titel? Het is de naam van een animatiefilm van de Belgische kunstenaar Rinus van de Velde. Een film waar je op elk moment binnen kunt vallen, het is een eeuwige loop en in die zin ook op te vatten als een palindroom. Ik vond deze film overigens het meest overtuigen op deze expositie in museum Voorlinden. O zeker, er waren andere onderdelen die de moeite waard waren, zoals de op ware grootte nagebouwde locomotief, aan alle details was gedacht en het voertuig leek echter dan echt maar het was bordkarton. Daarnaast troffen we een groot aantal artefacten aan die een rol bleken te spelen in de animatiefilm. Grappig op zijn minst.

De meeste schilderijen op deze tentoonstelling waren van een fors formaat en in zwart-wit. Van de Velde gebruikt geen kleur. En schilderen kan hij wel. Maar blijkens het programmaboekje zit zijn werk vol verwijzingen en associaties die je als toeschouwer nooit kunt herkennen of bedenken. Dus om echt in die werken door te dringen moet je eigenlijk dat programmaboekje lezen en dat stuit mij tegen de borst. Onderaan alle grote schilderijen heeft de kunstenaar ook twee lange regels tekst geplaatst die veel zouden moeten verklaren of toelichten. Maar ook daar houd ik persoonlijk niet van. Op een schilderij van een opengeslagen bed, het enige schilderij in kleur - dat dan weer wel - staat onderaan de tekst I wake up every day, look in the mirror, and see nothing but a pure genius staring back at me. Tja, het zal wel ironisch bedoeld zijn, dat hoop ik tenminste, maar wat moet je ermee? Maar het was een ronduit vermakelijke tentoonstelling. Wat mij betreft skindeep maar ik heb me wel vermaakt.


Prachtig vond ik de krijt-op-schoolbord-schetsen van Tacita Dean. Ze tekende het Himalaya-gebergte op een groot formaat, zeer indrukwekkend. Ook hier gaf het programmaboekje uitleg die ik zelf nooit had kunnen bedenken. Er ligt dus soms een behoorlijk gat tussen de bedoelingen van de maker en de waardering van de bezoeker. Op zich geeft dat niet maar het relativeert wel.

Geen opmerkingen: