dinsdag 28 februari 2023

Over de schaamte van Rutte

 

De kranten staan tegenwoordig vol met bijdragen van columnisten. De meeste lees ik niet, ik geef toch echt de voorkeur aan gedegen journalistiek werk. Maar er zijn wel uitzonderingen zoals Marcia Luyten bijvoorbeeld. In haar column in de Volkskrant van  vandaag heeft ze het over bestuursschaamte. En zij komt tot treffende constateringen: "Zolang openbaar bestuur verknoopt is met aandeelhouderswaarde, blijft publ;iek belang ondergeschikt aan winst". Of: "In een schaamtecultuur zijn verantwoordelijkheid, schuldbesef en geweten ondergeschikt aan uiterlijke schijn, openbare eer en de verhoudingen met de buitenwereld. In die schaamtecultuur worden fouten verdoezeld".

Waarvan akte. We zullen in de komende weken zien waar die schaamte van Rutte toe leidt. Wedden dat hij gewoon blijft zitten? Zijn argument zal zijn: "als ik vertrek kan ik er niets meer aan doen, nu kan ik mijn fouten nog herstellen". Of woorden van gelijke strekking.

Geen opmerkingen: