woensdag 25 oktober 2023

Het getal van Euler

 

Het getal van Euler wordt weergegeven als e. Het is een getal dat vaak wordt toegepast, zoals in de berekening van rente op rente,en in de statistiek. De waarde van het getal is ongeveer 2,7818. Het getal heeft nooit de status van π ( pi) behaald dat ongeveer 3,14 bedraagt zoals u weet. Wiskundigen hebben een formule ontdekt waarmee een zogeheten kettinglijn kan worden gedefinieerd. Een kettinglijn ontstaat wanneer je een touw aan de uiteinden ophangt, waardoor er een boog ontstaat.

In St Louis in de VS staat het hoogste monument ter wereld, de Gateway Arch. Deze arch heeft de vorm van een kettinglijn en is maar liefst 192 meter hoog! En indrukwekkend.


Daarnaast hebben wiskundigen een formule ontdekt waarin de vijf belangrijkste symbolen uit de wiskunde voorkomen. Niemand weet wat de formule betekent maar hij is wel bewezen. De formule ziet er als volgt uit: e iπ + 1 = 0. Ik vind zoiets fascinerend, ook al begrijp ik er minder dan niets van. Dat is sowieso mijn  probleem met wiskunde, het vertegenwoordigt een abstractieniveau dat ik simpelweg niet aankan. Ik vind dat frustrerend maar leg me er maar bij neer. Het is nu eenmaal niet anders. U begrijpt, ik ben  weer eens in Het Wiskunde Boek aan het lezen.

Geen opmerkingen: