zondag 1 oktober 2023

Moge Poetin eeuwig branden in de hel

 

Ik heb het hier wel vaker over Navalny, een van de moedigste mensen die ik ken. Ik weet zeker dat ikzelf niet over de veerkracht beschik die hij telkens weer aan de dag weet te leggen. Nu is hij veroordeeld tot een jaar EPKT-cel, de meest beruchte gevangenismethode die de Russen kennen. In een RTL-Nieuws-artikel kun je uitvoerig lezen hoe het leven in zo'n cel er doorgaans uitziet. Onvoorstelbaar, huiveringwekkend. 


Poetin is er op uit om Navalny te breken en uiteindelijk om te brengen. Zijn beleid en zijn methodes zijn onvoorstelbaar pervers, misdadig en mensonterend. Je zou willen dat Poetin, hoe het hier op aarde ook met hem afloopt, ooit omhoog kijkt en dan de tekst leest: Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt. 


Het heeft geen zin dat ik hier woorden probeer te vinden die uiting geven aan mijn walging en weerzin. Ik vind de persoonlijke moed van Navalny buitengewoon inspirerende en meer dan bewonderenswaardig. Daarom laat ik hem in deze kolommen geregeld terugkeren. De Russen verdienen niet zo'n held, ze weten van zijn bestaan maar het interesseert hen niet. Ze laten hem verrekken. Russen zijn beklagenswaardig en verdoemd.

Geen opmerkingen: