maandag 2 oktober 2023

Een herwaardering voor de schandpaal?

 

Je kunt de krant niet openslaan en je teevee niet aanzetten of je verneemt van het zoveelste geval van grensoverschrijdend gedrag. Vanochtend de beoogd partijvoorzitter van het NSC van Omtzigt en gisteravond zag ik een uitzending van Pointer over het Conservatorium in Amsterdam. En dat waren dan incident 3.485 en 3.486. We weten allemaal dat de man achter zijn pik aan loopt maar voor veel mannen zijn vrouwen nooit verder geëvolueerd dan een een seksobject waarop de man schaamteloos zijn seksuele lusten bot kan vieren.

In werkelijkheid gaat het om sneue en zielige neuroten die thuis niet aan hun seksuele trekken komen en het niet aandurven seksuele diensten op de markt in te kopen. Ze vinden dat te duur of zijn bang om betrapt te worden, god mag het weten. Maar dan wel jarenlang seksuele berichtje sturen naar van jou afhankelijke studentes. Ze wanen zich kennelijk onaantastbaar en ze hebben nog gelijk ook. De vorige directie van het conservatorium trad eenvoudigweg niet op.

Ik ben geen Gutmensch die nooit fouten maakt maar aan grensoverschrijdend gedrag heb ik me nooit schuldig gemaakt. Dat is een levenshouding die mij totaal geen moeite kost, vanzelfsprekend lijkt. Waarom dan toch menen zoveel mannen dat vrouwen zitten te wachten op hun seksueel getinte boodschappen of, erger nog, dickpicks. Wat voor perverse geesten zijn dat dan? Misschien is er ooit onderzoek naar gedaan maar ik meen toch dat mannen die zich hieraan schuldig maken vooral diep gefrustreerde zielepoten zijn.

Vanochtend hoorde ik op de radio een journalist van Pointer spreken over "mannen die bewust of onbewust grensoverschrijdend gedrag vertonen", maar dat is onzin. Een man die seksueel grensoverschrijdend gedrag vertoont, doet dat bewust, zoals ook iedere man zich er heel goed van bewust is of hij tegenover de door hem belaagde vrouwen een machtspositie inneemt of niet. Het lijkt een onuitroeibaar fenomeen en dat komt vooral doordat we nog veel te weinig echt optreden tegen dit misselijkmakende gedrag. De dader wordt om privacyredenen nogal eens ontzien. Die schandpaal was zo slecht nog niet!

Geen opmerkingen: