donderdag 6 september 2012

Ben ik nu een zwevende kiezer?


Veel zekerheden waren er nooit in mijn leven maar waar mijn stem naar toe zou gaan heeft eigenlijk nooit ter discussie gestaan. Al sinds jaar en dag stem ik Groen Links. En uitgerekend nu het erom gaat, maken ze er in 'mijn partij' een rotzooi van. Eerst Dibi Tofik die een belachelijke manoeuvre maakt, dan meent zelfs de door mij gewaardeerde Ineke van Gent vuile was te moeten buiten hangen, is er een vreemde commissie die moet bewaken of een kandidaat lijsttrekker wel toegelaten kan worden tot de slotstemming, is er een partijbestuur dat wijfelend en blunderend optreedt en meent dat bestuur zelfs Jolande Sap te moeten steunen als Joop! een nepbericht publiceert.

Voor het eerst sinds tientallen jaren aarzel ik nu. Moet ik mijn stem echt aan deze hopeloos opererende partij geven? Nu een dramatisch verlies voor de deur staat? Wat bindt mij nog aan Groen Links? Eigenlijk alleen Jolande Sap die ik sterk vind opteden als politica en econoom. Dat interne partijgedoe interesseert me niet zoveel maar het mag natuurlijk niet op straat komen te liggen.

Na de uitzending Oog in oog van gisteren meen ik het plots weer zeker te weten: ik stem op Jolande Sap. Maar het knaagt toch. Dat wordt dan vrijwel zeker een verloren stem. Wat dan wel? Ach, dat is niet zo'n groot probleem. Of D'66 of PvdA. Maar ik heb niet veel op met de PvdA, ofschoon ik moet toegeven dat Samsom sterk optreedt de laatste weken. Hij heeft niet voldoende authenticiteit, zei Wiegel. Op zich heeft hij daar een punt. Je zou het ook charisma kunnen noemen. Als ik niet op Jolande Sap stem, dan gaat mijn voorkeur vrijwel zeker uit naar D'66. Maar op dit moment weet ik het werkelijk niet en ik ben benieuwd of ik tegen 12 september meer argumenten pro en contra het een of het ander heb verzameld. Help mij, ben ik nu een zwevende kiezer?

Foto: NRC

Geen opmerkingen: