dinsdag 4 september 2012

Tussenstand


Nog maar eens over de komende verkiezingen. Samsom oogst net op tijd zoals Wouter Bos destijds net te vroeg in een neerwaartse spiraal terecht kwam. Dat worden nog interessante dagen. Het zou mooi zijn als Samsom Rutte daadwerkelijk naar de kroon zou kunnen steken.
Jolande Sap legt het helaas af tegen Marianne Thieme, ook een geducht debater trouwens. Zij heeft nu eenmaal een eenvoudiger verhaal dan Sap en dat spreekt de kiezer aan. Wie echt voor het thema milieu wil gaan, kan uitstekend terecht bij de Partij voor de dieren. Jammer voor Jolande Sap, een uitstekend econoom en debater maar helaas is haar verhaal te genuanceerd. En voor het overige natuurlijk met dank aan Dibi en van Gent die geleuter over intern gedoe bij de partij naar buiten brachten en toen stond er een voorzitster klaar om nog wat door te blunderen. Jammer, jammer. Nu moet ik zowaar op zoek naar een andere partij, dat is me nog niet eerder overkomen. Maar om mijn stem nu aan een partij te geven die haar eigen partijleider onderuit haalt, dat gaat me toch iets te ver.
Wilders verklaart doodleuk dat er wat hem betreft niets onherstelbaar beschadigd is. Ik vertrouw er maar op dat de VVD zich realiseert dat een samengaan met de PVV door de kiezer niet gepikt wordt. Maar Houdine Rutte draait er volgens mij zijn hand niet voor om.
Pechtold heeft gelijk, een oplossing lijkt alleen via het midden haalbaar en momenteel gaat het dan om de VVD, PvdA en D'66. Die zouden gezamenlijk 75 zetels kunnen behalen. Er zal dus een vierde partij aan moeten haken. Zoals het er nu naar uitziet ligt de Partij voor de dieren het meest voor de hand. Zij hebben doelstellingen die haalbaar lijken en in de Tweede Kamer wel op een meerderheid mogen rekenen.
Zolang het maar niet de SGP wordt. Van der Staay die nu al loopt te roepen dat er beter maar meteen naar een minderheidskabinet wordt gekeken in plaats van zinloze pogingen tot een meerderheidskabinet te komen. Ik maakte me al weinig illusies over het democratisch gehalte van die partij maar van der Staay weet daar elke dag wel iets aan toe te voegen. Wel een goed parlementariƫr trouwens, die van der Staay, hij weet zijn partij goed op de kaart te zetten en is een goed debater. Het zou mij niet verbazen als hij drie zetels haalt en dat zou in zijn rijen als een grootse overwinning worden beschouwd.

Geen opmerkingen: