maandag 17 september 2012

Wilders schreeuwt op uw en mijn kosten


Er is een schimmige groep mensen die een - zoals ik zelf kon vaststellen - allerberoerdste film over Mohammed in elkaar flanst. Een jood Sam Bacile, een Egyptische kopt Nakoula, een extreem rechtse Amerikaanse anti-islamiet Steven Klein, niet te vergeten de Amerikaanse koranverbrander en dominee Terry Clark met op de achtergrond als verdedigers de bloggers Pamela Geller en Robert Spencer, beide laatsten tevens liefhebbers van Geert Wilders. Ziehier de entourage waarbinnen deze film tot stand kwam. Inmiddels hebben de acteurs die aan de film meededen en bloc afstand genomen van de film waarin naar het schijnt naar hartenlust is gerommeld met het script en waarin door acteurs uitgesproken teksten achteraf gemanipuleerd en geconstrueerd bleken. Loucher kan het niet. Die film gaat over Mohammed maar deze wordt daarin vooral geportretteerd als pedofiel en bedrieger.
De makers wisten natuurlijk donders goed waarmee ze bezig waren en de door hen uitgelokte reactie bleef dan ook niet uit. Er lopen overal ter wereld genoeg idiote en achterlijke imams en andere agit-proppers après la lettre rond die meer dan genoeg moslim mannen weten op te stoken tot een volkswoede en ongecontroleerde agressie. Kruit, lont en vonk komen bij elkaar en hup, daar hebben we de gewenste ratsmodee.

Wanneer de ene religie de andere probeert zwart te maken, weet je dat er stront aan de knikker zit. Het gaat hier niet om religie, het gaat hier om doelbewust nagestreefde onrust waaruit politiek gewin valt te halen. Pamela Geller zegt het heel precies als ze ook hier de zogenaamde vrijheid van meningsuiting meent te moeten verdedigen: "Dwing ons niet onze vrijheden op te offeren omdat je bang bent om wilden te beledigen". Zo'n zin behoeft geen enkele nadere uitleg.
Wilders haakt hier gretig op in en plaatst een link naar de film direct op zijn website. Ook hier heet het dan vrijheid van meningsuiting. Maar ook in zijn geval heeft het daar allemaal niets mee van doen. De afgelopen maanden heeft Wilders op Europa en de Euro getamboereerd en tot zijn schrik moeten vaststellen dat zijn electoraat thuis bleef. Nu hij de verkiezingen smadelijk verloor, vervalt hij prompt weer in zijn oude routine: de moslims worden weer van stal gehaald, die hebben hem groot gemaakt en wellicht wijzen ze hem ook de weg naar hernieuwde glorie.

Ondertussen moet Wilders nog steeds bewaakt worden en dat betaalt de belastingbetaler. U en ik dus. En zoals de PVV-ers graag willen weten hoeveel al die moslims ons kosten, wil ik nu wel eens weten hoeveel die beveiliging ons kost. Wat mij betreft moeten we daar ook maar eens in alle openbaarheid over discussiëren. Als Wilders zo graag allerlei onzin uit wil kramen, heb ik daar geen moeite mee. Ik zal hem van harte bestrijden. Maar dat ik belasting betaal om hem te beveiligen, gaat mij zo langzamerhand wel te ver.
Ik ben islamofoob, noch islamofiel; ik vind woedende geweld plegende volksmenigten verachtelijk; de vuurtje stokende imams zijn in mijn ogen criminelen; de snelheid waarmee sommige moslims zich laten kwetsen en beledigen is bizar en achterlijk. Maar de makers van deze ranzige film zijn minstens even grote criminelen die onder het mom van de vrijheid van meningsuiting uit zijn op hun eigen clash of civilizations. En de manier waarop Wilders ook hier het etiket van de vrijheid van meningsuiting op wil plakken, is wat mij betreft al evenzeer bizar en achterlijk.

Mensen, laat u niets wijs maken, hier zijn kleuters met vuurwerk aan het rotzooien, daar komt alleen maar ellende van. Met religie heeft het allemaal niets te maken, met vrijheid van meningsuiting nog minder. En o ja, zullen we het nu ook eens hebben over die beveiliging van Wilders? Ik zeg ook alles hardop met mijn naam eronder. Heb nog nooit beveiliging nodig gehad en als ik erom zou vragen zou ik het nimmer krijgen. Tenzij ik in de Tweede Kamer zou zitten natuurlijk. Dan zou ik u ook kunnen gijzelen en op uw kosten allerlei rabiate onzin uit kunnen kramen. Zou u niet blij mee zijn.

Bron: onder meer NRC
Foto: Steven Klein (copyright Guardian UK)

1 opmerking:

elly zei

Wat ben ik het weer van harte met je eens :-)
En wat voel ik boosheid (gelukkig beheersbaar)en onbegrip voor al die domme (on)menselijkheid opkomen als ik het lees.