woensdag 10 oktober 2012

Het is allemaal nog veel erger...


...bij Groen Links. Nu stapt ook Andree van Es op als voorzitter van de evaluatiecrisis. Naar verluidt zou zijn Jolande Sap en partijvoorzitter Weening hebben geadviseerd op te stappen alvorens zij met haar werkzaamheden zou beginnen. Dat advies werd niet opgevolgd en desondanks toog van Es aan het werk. Inmiddels zijn beiden wel vertrokken en opeens zegt van Es nu de evaluatiecommissie niet in gevaar te willen brengen. Dit lijkt mij een typisch geval van niet integer handelen.
Waarom adviseerde zij Sap en Weening op te stappen alvorens zij aan een professionele evaluatie zou beginnen? Eerst de oplossing doorvoeren, de analyse en de argumentatie leveren we er later wel bij. Zoiets?
Als van Es, die ik altijd zeer bewonderde, haar taakopvatting op deze wijze inhoud denkt te kunnen geven, dan valt ze wat mij betreft van een hoge sokkel. Als ze daadwerkelijk zo vooringenomen was als nu (b)lijkt, had ze nooit in mogen gaan op het verzoek van het partijbestuur om de verkiezingsnederlaag te analyseren en "heldere en misschien pijnlijke beslissingen voor te stellen".
Ook las ik dat een andere Amsterdamse wethouder, Maarten van Poelgeest van mening was dat Jolande Sap daags na de verkiezingen op had moeten stappen. Natuurlijk mag hij dat vinden maar ik heb steeds meer het vervelende gevoel dat Groen Links een slangenkuil was en is die voornamelijk gelokaliseerd dient te worden ergens in de Amsterdamse grachtengordel. Voor de goede orde, van Poelgeest is gehuwd met Kathaleine Buitenweg die allerwegen genoemd wordt als een van de kandidaten voor het nieuwe partijleiderschap van Groen Links.
Eerlijk gezegd voel ik me knap beetgenomen en belazerd door deze politieke partij. Heb ik dan al die jaren voor jan lul gestemd?

Geen opmerkingen: