woensdag 21 november 2012

DNA perikelen


Telkens als zich ergens een ernstige tragedie heeft afgespeeld krijgen we de Vox Populi te horen. Iedereen verplicht DNA afstaan en de hele wereld vol hangen met camera's. We hebben immers niets te verbergen?
Het is merkwaardig dat het zo lang moest duren vooraleer er een grootschalig DNA onderzoek kwam. Men had al veel eerder zo'n onderzoek kunnen uitvoeren en dan met een beperkter actieradius, bijvoorbeeld een straal van 5 kilometer. Als zo'n onderzoek niets oplevert, kun je eenvoudig gaan opschalen zonder al teveel heibel. In zijn algemeenheid is er niets op tegen om op deze manier misdaden te onderzoeken.

Maar... dan moeten er wel zekere waarborgen ingebouwd worden. Waarborgen voor de privacy natuurlijk. Indien men mij zou vragen mijn DNA af te staan in het kader van een moordonderzoek, zou ik daarmee instemmen mits ik de schriftelijke garantie krijg dat mijn DNA gegevens direct na afronding van het onderzoek vernietigd worden. Of dat nu in Friesland gebeurt? We weten het niet. Het OM verklaart slechts dat men er zorgvuldig mee omgaat. Dat betekent voor mij dat die DNA gegevens dus niet vernietigd worden en dat de overheid vervolgens mijn DNA kan gebruiken voor ander onderzoek op een later tijdstip, zonder dat ik dat weet.

Ik ben ervan overtuigd dat het draagvlak voor grootschalig DNA onderzoek toe zal nemen naarmate de overheid meer garanties tot zorgvuldigheid inbouwt. Als ik de Vox Populi mag geloven, kunnen we net zo goed al bij onze geboorte DNA afstaan aan de overheid. Dat hebben ze dan maar vast. Kunnen ze het gelijk doorsluizen naar de zorgverzekeraars, die hebben buitengewone belangstelling voor zulke informatie.

Geen opmerkingen: