dinsdag 6 november 2012

De Eerste Kamer houdt zich niet bij haar leest


Hele televisieavonden worden vol gekletst met de communicatie over de zorgpremie. En dat duurt nu al dagenlang. Ik snap niet veel van die ophef. We hadden de zorgtoeslag en daar was 4,5 miljard mee gemoeid. Zorgtoeslag is nivellering. Nu halen we die zorgtoeslag weg en daarvoor in de plaats komt iets wat we ook daadwerkelijk nivellering noemen. Ook hier is 4,5 miljard mee gemoeid. Per saldo gebeurt er dus niets.

Nivelleren heeft niets te maken met bezuinigen maar is een inkomenspolitiek instrument in handen van diegenen die menen dat rijkdom echt niet voor iedereen die niet lui is voor het grijpen ligt. Samsom laat keer op keer zien hoe je deze boodschap begrijpelijk en rustig kunt overbrengen. Terecht wijst hij erop dat er voor de laagste inkomens nog meer ingrepen liggen te wachten, maar dan wel pijnlijke. Samsom toont zich als een echt politiek leider die zijn achterban geen smoesjes verkoopt.

Zijn partijvoorzitter Spekman doet dat wel, die praat zelfs van een feest als het om nivelleren gaat. Zo'n uitspraak is leeg en zonder betekenis. En bovendien nodeloos schofferend naar de achterban van zijn politieke tegenstrevers die begrijpelijkerwijs erg veel moeite met zo'n maatregel hebben. Kortom, Spekman begrijpt er niet veel van.

Het blijft echter moeilijk verteerbaar dat de inkomens boven de 100.000 Euro niet met een zwaardere zorgpremie worden geconfronteerd dan de middeninkomens. Ik weet wel, hun koopkracht gaat er wel degelijk op achteruit maar bij de echt hoge inkomens wordt dat verschil eigenlijk nauwelijks opgemerkt. Nu ontstaat door een stukje techniek van een regeling de indruk dat vooral de middeninkomens de rekening krijgen gepresenteerd. Dat doet pijn.
Maar wat belangrijker is: dat is nou precies de doelgroep van het CDA. Ik geef u op een briefje dat Buma vooral op dit thema zal blijven hameren en dat hij zijn stinkende best zal doen om de middeninkomens weer terug te halen naar zijn club. Dat zou in ieder geval mijn strategie zijn als ik in zijn schoenen stond. Hij gaat er zeker mee scoren. Niet slim van de VVD en PvdA.

Ondertussen stelt de Eerste Kamer zich steeds meer op als een verlengstuk van de Tweede Kamer en dat is een zorgelijke ontwikkeling. De EK dient de door de regering ingediende wetten te controleren op technische haalbaarheid en consistentie, met name in vergelijk met andere wetten. Maar daar is al tijden geen sprake meer van. Het is een slechte gang van zaken wanneer de EK de TW kan gijzelen. Daar is de democratie niet bij gebaat. De wil van de kiezer komt tot uitdrukking in de politieke verhoudingen na algemene parlementsverkiezingen.
In de EK treffen we de verhoudingen van de vorige ronde aan. De verliezers kunnen zo heel gemakkelijk hun gram halen. En dat terwijl er van directe verkiezingen van de EK in het geheel geen sprake is. Ik verkneukel me wel bij al die VVD coryfeeën die Rutte zo gretig op het schild hesen en zich nu uitputten in talloze bezweringsformules met grote woorden om de dwaling van de partijleider te compenseren.


2 opmerkingen:

elly zei

Ik maak me niet zo druk om die zorgpremie. Vind het een goed plan. Meer zorg maak ik me over de komende ontslagregelingen in deze tijd voor veel mensen een wanhoop.

enno nuy zei

Ja, dat is waar Samsom op doelt als hij zegt dat er ook voor de lage inkomens nare maatregelen aankomen. Mij lijkt 1% koopkrachtverlies voor de middeninkomens nou ook niet echt een serieus probleem.