donderdag 9 april 2015

Banken zijn criminele instellingen


In deze kolommen betoog ik wel vaker dat banken criminele instellingen zijn. Dat lijkt een ongenuanceerde en boude bewering. Maar kijk even achterom naar het gedrag van president commissaris van Slingelandt van ABNAMRO in de Tweede kamer en u weet genoeg. Lees ook de berichtgeving over de reactie van Dijsselbloem vandaag in diezelfde Kamer.

Nu is daar de ING bijgekomen. Bijgekomen? Die bank hoort natuurlijk al veel langer in dit rijtje thuis. Nadat de top van de bank zichzelf enorme salarisverhogingen had toegekend, wil de bank nu alle uitzendkrachten op straat gooien, omdat ze - aldus de bank - arbeidsrechtelijke risico's met zich meebrengen. Vanaf 1 juli aanstaande treedt immers de transitievergoedingsregeling in werking en daar houden de werkgevers die vorig jaar toch echt een heus sociaal akkoord sloten, bepaald niet van.

Ik beperk me hier tot de reactie van vice-premier Asscher, ik heb er niets aan toe te voegen. Het is beter dat zulke woorden uit zijn mond komen dan uit de mijne:
"Werkgevers en werknemers hebben zich in het Sociaal Akkoord achter een fatsoenlijke arbeidsmarkt en tegen oneigenlijke flex geschaard. Ik ken de interne notitie van ING niet, maar als dit waar is, vind ik het schandalig. Wat is de moraal van een bank die een salarisverhoging voor de top verdedigt die in de miljoenen loopt en tegelijk de kwetsbaarste werknemers iedere zekerheid wil onthouden? Is dat uit te leggen aan medewerkers? Aan Klanten? ING heeft nu de kans en de plicht te laten zien wel een financiele instelling te zijn die midden in de samenleving staat. Met respect voor alle werknemers en voor de letter en de geest van de wet".
De uitzendkrachten en de vakbeweging worden hiermee natuurlijk ongelooflijk geschoffeerd door de ING-top. Ben benieuwd wat de Boer van het VNO/NCW hiervan vindt maar vrees dat we ons geen enkele illusie hoeven te maken. Wie nog langer wil beweren dat banken niet amoreel zijn is ziende blind. Ik zeg het u nogmaals, ik zei het al vaker: banken en verzekeraars doen hun uiterste best om de solidariteitsgedachte in onze samenleving geheel onderuit te schoffelen. Onze beschaving is in verval en dit soort instellingen speelt daarin een buitengewoon kwalijke rol. Op bijgaande foto de heer Ralph Hamers, topman van de ING die € 1,27 miljoen per jaar krijgt voor zijn wangedrag. Zo ziet onbeschaving er dus uit.

Bron: de Volkskrant

Geen opmerkingen: