zondag 19 april 2015

Cynisme kan niet meer overtroffen worden


Gooien moslims echt christenen overboord? Je kunt je niets meer voorstellen bij dit soort berichten en je hoopt dat het een broodje aap verhaal zal blijken te zijn. Maar de details die tot ons zijn gekomen lijken weinig ruimte voor twijfel te laten. Zouden christenen moslims overboord gooien? Je mag hopen van niet. Maar hoe is het in vredesnaam mogelijk dat er onder zulke omstandigheden ruimte is voor religieus geredetwist? En de volgende vraag die onmiddellijk in je opkomt is: moeten wij zulke mensen in ons midden opnemen? Hoe kun je weten of een moslims het kwade zoekt? Je kunt het niet weten.

Over de afschuwelijke ramp van vandaag in de Middellandse Zee ga ik het niet hebben, ik weet niet meer wat je daar nog over zeggen zou. Laat ik maar aan het andere eind van de discussie beginnen: natuurlijk moet er een bed-bad-brood-regeling komen. Van der Laan heeft dat goed verwoord en beargumenteerd. Ik heb  er niets aan toe te voegen.

Ik blijf nog even bij moslims en lees in de Volkskrant dat Boko Haram zeker negentien inwoners van het dorpje Bia hebben onthoofd. En nu citeer ik de krant: "De strijders, die met honderden tegelijk zouden zijn, stichtten brand in het dorp. Ook werd vee gestolen, maar de dieren konden later heroverd worden door Kameroense troepen".

Dit is wel het meest cynische bericht dat ik de laatste maanden las. Leest u die laatste zin maar eens drie achter elkaar en dan gelooft u helemaal niets meer. Maar de Kameroense troepen hebben het gestolen vee heroverd. God zij lof.

Geen opmerkingen: