vrijdag 8 januari 2016

Irritante reclames


We zijn inmiddels gewend aan reclamezendtijd. We denken natuurlijk allemaal dat die niet voor ons bedoeld zijn maar dat er nu eenmaal een grote groep mensen is die daar wel degelijk vatbaar voor is. Het succes van reclames schijnt er vooral in gelegen te zijn dat het niet uitmaakt wat er over je gezegd wordt, als er maar iets over gezegd wordt.


Dat is toch echt een ijzeren wet. De meest irritante reclame van 2015 was een spot waarin Adelheid Roosen de mensen opriep toch vooral wél eens stil te blijven staan bij de dood, we krijgen er immers allemaal mee te maken. Het grappige is dat ik op dit moment niet eens meer weet voor welk product deze reclame bedoeld was. In weerwil van het feit dat deze spot kennelijk als de meest irritante van 2015 werd bevonden, vond ik het een verfrissende en integere en zelfs leuke en innemende reclamespot. En ik ben geen fan van Adelheid Roosen. Maar dit is echt een mooie spot. Zal wel bedoeld zijn voor een uitvaartproduct.


Maar als het over echt ergerniswekkende reclamespots gaat zijn er twee die er in extreem negatieve wijze uitspringen: Kruidvat en MKB. In de eerste is het godbetert de door mij bewonderde Hadewich Minis die haar stem leent om allerlei cosmetische producten aan te bevelen. Ze legt in haar vocale boodschap telkenmale gedurende een tweetal seconden een euforie aan de dag die in ieder geval op mij ongeloofwaardig overkomt. Gelukkig houdt ze die euforie slechts kort aan en keert ze heel snel terug naar een normaal stemvolume maar het kwaad is dan al geschied. Eenmaal terug op aarde denk je meteen: toch wel een aangename stem maar je kunt die seconden daarvóór niet meer van je afzetten. Hoogst irritant.


Maar het toppunt van ellende - en dat is dit jaar bepaald niet voor het eerst - is de radioreclame van ene Tom de Ridder die de MKB brandstofpas aanbeveelt. Hier is het vooral de herhaling die hogelijk irriteert. Je kunt aan het begin van ieder fiscaal jaar rekenen op minstens acht keer per uur dezelfde radiospot en dat ervaar ik als pure terreur.Het is de enig radioreclame waarbij ik de volumeknop steevast naar nul draai.

Weg met Tom de Ridder dus. Hadewich mag blijven natuurlijk maar please Hadewich, stop met deze stemverkrachting!

Geen opmerkingen: