vrijdag 15 januari 2016

Publieke werken


Ik heb mooie herinneringen aan Publieke werken van Thomas Rosenboom. Een prachtige roman in bloemrijk taalgebruik met geloofwaardige karakters in een meeslepend verhaal dat van drama naar drama rolt.

Daar is nu een film van gemaakt door Joram LΓΌrsen en naar verluidt zou Thomas Rosenboom zeer ingenomen zijn met het eindresultaat. En op zich is dat terecht want het is een zeer onderhoudende film geworden met de modernste digitale technische snufjes.

Toch vond ik met name de techniek tegenvallen. Alle achtergrondshots leverden vage en vaak trillende beelden op en op een enkel moment was het volkomen helder dat je naar digitaal bordkarton zat te kijken. Ook het camerawerk vond ik niet overtuigend. Sommige shots waren onduidelijk, met name een close-up van Jacob Derwig aan het graf van een doodgeboren kind leek mij verre van volmaakt.

Maar we gaan niet zeuren hier want de film was ondanks deze bedenkingen zeer onderhoudend en dat lag in belangrijke mate aan het acteren van Gijs Scholten van Aschat en Jacob Derwig. Maar het boek blijft in mijn geheugen, de film niet. Desondanks een aanrader.

Geen opmerkingen: