vrijdag 24 juni 2016

Een nieuwe werkelijkheid, geboren uit leugens


De Engelsen zijn gevallen voor de leugens van populistische politici. Zij zijn bereid een hoge prijs te betalen en zijn ook bereid de rekening van hun stemgedrag aan ons te presenteren. Thank you very much!

Nu breekt overal paniek uit, hier en daar wordt een beurs stil gelegd en de pond is met een noodgang gedaald nar het laagste punt sinds een jaar of dertig. We zullen zien wat de komende dagen ons brengen. Laten we hopen dat het gezond verstand zegeviert. Maar je moet je daar niet al te veel illusies over maken.

Wilders heeft al een Nexit-referendum geëist en er zullen er wel meer volgen in Europa. En dat verontrust me nog het meest. Het is nu nog 27 tegen 1 maar ik vrees dat dat niet lang zal duren. Het Europese project staat op springen omdat we er gezamenlijk niet in zijn geslaagd de migratiecrisis het hoofd te bieden. Wat we ons te weinig realiseren is dat dat een onoplosbaar probleem is.

Vermoedelijk wordt Boris Johnson de nieuwe prime minister en daarmee hijsen de Engelsen de grootste leugenaar op het schild. Ik hou van Engeland en de Engelsen en ik sta ervan te kijken hoezeer de leugens met hen aan de haal zijn gegaan. De populisten hebben een monster gecreëerd en noemden het EU. Het electoraat trapte erin.

Voor mij is dit een zwarte dag. Voor u ook, I presume?

Geen opmerkingen: