maandag 21 november 2016

Hoopgevende signalen uit Europa?


Angela Merkel gaat voor een vierde termijn. Ik had nooit kunnen denken dat ik als Nederlander nog eens blij zou zijn om zo'n bericht. Dat ik me druk zou maken om wat er in het buitenland gebeurt. Dat ik blij zou zijn met een politica van een club waar ik nooit op zou stemmen. Maar wie deze kolommen vaker bezoekt weet dat ik een bewonderaar van Merkel ben. En het siert haar dat ze in het strijdperk treedt tegen Frau Petry.


Want dat gaat de tweestrijd worden in het Duitsland van 2017. En Merkel heeft goed om zich heen gekeken en vastgesteld dat er bij de SPD geen geloofwaardig alternatief is te vinden, zeker nu de SPD leider genoemd wordt als de nieuwe Duitse president. En binnen  de CDU/CSU loopt er al helemaal niemand warm die kans zou maken bij de komende verkiezingen. Merkel neemt dus haar verantwoordelijkheid. Zou ze dat niet doen, dan zou ze daarmee als het ware de rode loper uitleggen voor Frau Petry en dat kan en mag ze niet laten gebeuren.

Dat wordt dus een razend interessante verkiezingsstrijd waarbij de Duitse kiezer het voor het zeggen heeft: gaan we voort op de ingeslagen weg met een kanselier die internationaal gezien een buitengewoon capabele regeringsleider is gebleken en stabiliteit met zich meebrengt of maken we een flinke ruk naar rechts en durven we het aan de positie van bondskanselier in handen te leggen van een vrouw die nauwelijks politieke ervaring heeft, internationaal nog geen enkele stap heeft gezet en bij wie het woord 'verbinding' niet in haar vocabulaire voorkomt.


Ondertussen zien we ook in Frankrijk hoopgevende ontwikkelingen. Sarkozy verdwijnt voorgoed van het toneel en ook daar ben ik blij om. De rijzende ster in Frankrijk is Francois Fillon, ex-premier die naar verluidt enerzijds wat stijfjes is maar anderzijds - en dat is een groot goed - wel over zelfspot beschikt. Hij zou met succes de strijd tegen Marine Le Pen op moeten kunnen nemen. Ook Fillon is een rechtse politicus maar geen hardliner zoals Sarkozy.

Als Frankrijk en Duitsland erin slagen de populistische partijen buiten de regering te houden is dat zeer beslist goed nieuws. Niet omdat daardoor het bestaande beleid kan worden voortgezet. Wie niet ziet dat er heel erg veel moet veranderen in de hedendaagse politiek is ziende blind. Maar geef de teugels in vredesnaam niet aan rechts-populistische partijen. Daar komt alleen gedonder van.

Geen opmerkingen: