dinsdag 23 februari 2021

AH: null and void!

 

We weten allemaal dat de supermarkten buitensporig verdienen aan de pandemie. Daar zit natuurlijk wel een zekere logica in, we kunnen de volledige economie opsluiten maar zonder eten en drinken vervalt iedere noodzaak voor welke maatregel dan ook. Dus we accepteren dat supermarktketens vrijwel als enige sector in het geheel geen hinder van de pandemie ondervinden.

In het FD lees ik dat AH, Albert Heijn, haar toeleveranciers Corona-boetes oplegt wanneer deze als gevolg van een pandemie meer dan 1% minder aanleveren dan contractueel was vastgelegd. Die boetes kunnen oplopen tot 80% van de orderwaarde.Kan een toeleverancier vanwege de avondklok niet leveren? Jammer dan, dat gaat je geld kosten bij AH.

Nu schijnen er situaties te zijn geweest waarbij toeleveranciers tijdens de eerste golf niet leverden aan AH maar aan een concurrent omdat ze daar betere prijzen konden krijgen. Dat je je als keten tegen zulk cowboy-gedrag in wenst te dekken kan ik billijken. Of je dat met zo'n generieke maatregel moet doen, waag ik te betwijfelen.

Ik weet niet hoe het u vergaat maar ik vind dit soort beleid pervers. Leveranciers kunnen nauwelijks klagen, voor ze het weten raken ze hun contract helemaal kwijt. Bij AH vinden ze zo'n Coronaboete kennelijk heel normaal maar in  mijn ogen heeft dit niets van doen met maatschappelijk verantwoord ondernemen. De betekenis van het begrip 'solidariteit' is volledig uitgehold, null and void!

Geen opmerkingen: