donderdag 11 februari 2021

De tweets van Baudet

 

Baudet kan er niet meer om heen, hij is definitief door de mand gevallen. En wat is zijn reactie? Hij spreekt van een stupide heksenjacht door een totalitair regime. En hij voegt er aan toe dat het kartel als de dood is voor zijn opkomst. Dit is natuurlijk zo onvoorstelbaar stompzinnig dat je hier alleen maar om kunt lachen. 

Baudet vraagt een collega of hij het leuk zou vinden als zijn zus met een neger thuis zou komen en voegt er aan toe dat zwarte Amerikanen gemiddeld 40 punten lager scoren in IQ-tests. Over het woord neger ga ik niet vallen, ik heb er nooit veel van begrepen dat we dat woord niet meer mogen gebruiken. Maar dat vermeende IQ, dat is een ronduit racistische uitspraak, een academisch gevormd iemand onwaardig. Kijk maar even naar het filmpje hieronder.

Nu terug naar de vraag van Baudet. Mag je het wel of niet leuk vinden als iemand die je dierbaar is met een neger thuiskomt? Ja, natuurlijk mag je iets vinden maar je moet het wel uitleggen. En als je dan komt met volstrekt onaanvaardbare opvattingen over IQ en je daarbij baseert op wetenschappelijk allang onderuit gehaalde data en methoden dan deugt je redenatie niet en maak je je schuldig aan discriminatie en racisme.

Maar kom, ik maak het mezelf niet al te gemakkelijk. Stel, mijn dochter komt thuis met een orthodoxe jood of een fundamentalistische moslim. Daarover kan ik helder zijn, dat zou ik niet leuk vinden. Ik heb dan wat uit te leggen. Mijn verweer zou op twee sporen zijn gebaseerd. In de eerste plaats is een orthodox gelovige voor mij als overtuigd atheïst een lastige piste. Gelovigen gebruiken hun hersens niet en orthodoxen vormen daarin de overtreffende trap. In de tweede plaats vind ik de wijze waarop orthodoxen en fundamentalisten met vrouwen omgaan onaanvaardbaar. Moest het nodig zijn, dan zou ik deze beide sporen uitvoerig kunnen onderbouwen. Voor mij is er geen verschil tussen een orthodoxe jood en een fundamentalistische moslim. Ik vind ze allebei eng.

Geen opmerkingen: