maandag 8 februari 2021

Andreas Kinneging loopt zijn pik achterna

 

Andreas Kinneging is hoogleraar rechtsfilosofie aan de Universiteit van Leiden. Hij behoort tot een select clubje conservatieve rechtsfilosofen waartoe ook Paul Cliteur en Afshin Ellian behoren. Er is niks mis met conservatieve rechtsfilosofen, ook al vind ik persoonlijk dat zij onderweg ergens een belangrijke afslag hebben gemist. Nu staan ze aan de verkeerde kant van de geschiedenis maar laten we eerlijk zijn, dat is ook maar een mening van mij persoonlijk.

Zowel Kinneging als Cliteur verbonden zich maar wat graag aan de warhoofdenpartij van Thierry Baudet. Daar is op zich ook niks mis mee maar je begeeft je als professor dan wel op glad, want politiek ijs. Dat is in de afgelopen maanden maar weer eens duidelijk gebleken en bewezen. Beide heren hebben zich schielijk teruggetrokken.

In de NRC dit weekend een uitgebreid artikel over doen en handelen van Andreas Kinneging. Schijnt geen fijne noch een fijnzinnige man te zijn. Ik beperk me hier maar even tot 's mans' opvattingen over vrouwen. Feminisme vindt hij een wereldvreemde ideologie, een misvatting. Een man dient kinderen te verwekken bij zijn vrouw, dat zou een plicht en een van de voornaamste doelen van het leven zijn. De vrouw heeft de plicht het bed met haar man te delen. Geen zin bestaat niet. Hij bepleit een patriarchaal gezinsleven, dat voort zou vloeien uit de biologische verschillen tussen man en vrouw. Vrouwen zijn prooi, mannen zijn jagers, zij moeten hun kwakje kwijt. Wedden dat Kinneging vreemdgaan van mannen logisch maar datzelfde gedrag van vrouwen verwerpelijk vindt?

Het is goed dat Andreas Kinneging eens flink aan de kaak werd gesteld. Mij persoonlijk lijkt het artikel in de NRC dodelijk. Ik zou zeggen, de Leidse Universiteit zou deze rechtsfilosoof moeten verplichten tentamen te doen in De waarheid over Eva, dat recent verschenen boek van Carel van Schaik en Kai Michel. Ik ben eerlijk gezegd wel nieuwsgierig naar de discussies aan de eettafel thuis tussen Andreas en zijn echtgenote Naema Tahir. Ik zou zeggen: zij verdient beter. Ze lijkt mij niet iemand die op commando haar echtgenoot aan zijn gerief laat komen.

Geen opmerkingen: