zaterdag 27 februari 2021

Herstel.nl moet nu zichzelf herstellen

 

Eerder berichtte ik over het merkwaardige bericht dat Herstel.nl door kringen rond het kabinet, er was sprake van 'de politiek uit Den Haag', was aangeraden hun campagne voor een alternatieve bestrijding van Corona op te schorten. Inmiddels is wel duidelijk hoe de toedracht zo'n beetje in elkaar stak. Die politieke druk is pure onzin en verzonnen door Herstel.nl zelf. In de Volkskrant van dit weekend staat een uitstekende analyse (Jurre van den Berg en Maud Effting) van de gebeurtenissen die er uiteindelijk toe leidden dat drie spraakmakende leden van de club plotseling opstapten zonder daar een heldere verklaring voor te geven. Dat bleek een perfecte voedingsbodem voor het uit de lucht gegrepen gerucht dat er politieke druk zou zijn uitgeoefend.

Een kwalijke zaak natuurlijk maar gelukkig hebben wij een vrije pers in ons land en wordt er uitstekende onderzoeksjournalistiek bedreven, ook al zijn er steeds meer mensen te vinden dat wat te vaak naar Trump hebben gekeken en die het kennelijk heel modieus vinden ook hier de pers voor te stellen als vijand van het volk. Hoed u voor dezulken, het zijn huichelaars vol tonggedruis.


Ik zou zeggen, lees die analyse van de Volkskrant eens. Het zal u de ogen openen. Jacobs, Teulings en Baarsma hebben een geweldige inschattingsfout gemaakt, meerdere inschattingsfouten in feite. Niet alleen veronderstelde Teulings dat Corona niet gevaarlijker was dan een griepje (en dat is een pertinente leugen die elke non-valeur onmiddellijk kan ontzenuwen) maar ook meenden zij met gezag over een pandemie te kunnen spreken zonder een viroloog of epidemioloog in hun midden op te nemen. En tot slot kwamen ze met een volstrekt ridicule in de praktijk niet toepasbare oplossingsrichting waarbij de samenleving in twee volstrekt gescheiden gebieden zou worden opgedeeld. Enfin, kijk maar eens naar de video van Lubach die in mijn vorige post hierover is opgenomen.


Waarom Baarsma, Jacobs en Teulings zich zo gemakkelijk voor het verkeerde karretje hebben laten spannen? Mij is dat een raadsel, ik had van alle drie een redelijk hoge pet op maar hun gezag is in mijn ogen althans fors aangetast. Ik vermoed zo dat ze voorlopig even de luwte opzoeken. En dat lijkt mij heel verstandig.

Geen opmerkingen: