maandag 22 februari 2021

Bitcoins, opgepast!

 

Ik heb enkele zakelijke websites die ieder een contactpagina hebben waarmee geïnteresseerden zich bij mij kunnen melden. Het merendeel van de reacties evenwel is afkomstig van lieden die mij willen overhalen me in het bitcoin-orgasme te storten. Als je zoveel anonieme mail krijgt weet je onmiddellijk dat je ver weg van deze hype moet blijven. Als ik kijk naar de waardeontwikkeling van cryptovaluta, bitcoins voorop, dan weet je meteen dat die handel dermate vluchtig is dat je er geen stabiele tegenwaarde aan kunt koppelen. Met andere woorden, het risicoprofiel van cryptovaluta is ongekend hoog. Bitcoins zijn leuk voor speculanten, verder niet.


Een van de grootste nadelen van de cryptovaluta is dat iedere vorm van centraal gezag ontbreekt. Dat is precies de bedoeling. In de NRC van dit weekend stond een helder artikel van een zekere Thijs van der Valk die werkzaam is bij een vermogensbeheerder. Hij legt uit dat je niets aan bitcoins hebt als ruilmiddel, je kunt er vrijwel niets mee kopen. En ook als rekenmiddel is de bitcoin niet geschikt juist vanwege d enorme volatiliteit van de currency. Evenmin is de bitcoin in te zetten als spaarmiddel. Er ligt geen enkele relatie tussen de bitcoin- en de goudmarkt en opnieuw, de waarde van het middel is veel te instabiel.

De explosieve waarde van de bitcoin op dit moment is volgens van der Valk te wijten aan drie oorzaken. In de eerste plaats het expansieve monetaire beleid van de centrale banken wereldwijd. Er is zo verschrikkelijk veel geld in omloop gebracht en dat moet ergens heen. In de tweede plaats wijst hij op het rauwe kapitalisme dat zijn oorsprong vindt in Silicon Valley. Onethisch ondernemen is buitengewoon populair maar accumuleert de ongekende geldstromen bij een steeds kleinere groep hyperkapitalisten. In de derde plaats wijst hij op het overal afkalvende vertrouwen in overheden en centrale banken.


Voor het overige begrijp ik weinig tot niets van cryptovaluta. Waarom je er nu precies zo enorm veel rekenkracht voor nodig hebt is mij niet duidelijk. Ook hoe het delven ervan verloopt, wil mij maar niet helder voor de geest komen. Maar hoe het ook zij, cryptovaluta zijn onvoorstelbaar energie-intensief. Hoezo duurzaamheid? En ook de samenhang tussen cryptovaluta en de blockchain-technologie wil mij maar niet duidelijk worden. Ik heb er vaker over gelezen maar ik begrijp er simpel gezegd geen bal van.

Terecht bekritiseert van der Valk Elon Musk die aan de ene kant verklaart dat het zijn missie is "to accelerate the world's transition to sustainable energy" om tegelijkertijd anderhalf miljard dollar in de bitcoin-technologie te stoppen. Voor mij horen de bitcoins bij AIRBNB en UBER, hyperkapitalisten die niets moeten hebben van regulering en die schaamteloos en nietsontziend de eeuwige vermenigvuldiging van hun persoonlijke kapitaal nastreven, ongeacht de gevolgen daarvan voor anderen, voor gewone mensen zoals u en ik.

Geen opmerkingen: