dinsdag 25 mei 2021

Een nieuwe lente bij de boeren?

 

LTO Nederland heeft samen met Natuurmonumenten, Natuur & Milieu en VNO-NCW een voorstel ingediend om op provinciaal niveau stikstofmaatregelen door te voeren waarbij in 2030 de stikstofuitstoot met 40% is teruggedrongen. Met name de samenwerking met natuurorganisaties vind ik zeer verheugend. Partijen stellen voor hun plannen te laten doorrekenen door het PBL, het Planbureau voor de Leefomgeving, ook dat is zonder meer positief.

Met de plannen is op jaarbasis € 1,7 miljard gemoeid. Een fors bedrag dat vooral gebruikt wordt om boeren uit te kopen en herhuisvesting op andere locaties mogelijk te maken. Hiermee komt een scenario dat in Wageningen werd ontwikkeld en waar ik eerder over berichtte, een stuk dichterbij.

Ik hoop dat gauw duidelijk wordt hoe substantieel en haalbaar deze plannen zijn. Dan kan ik weer vriendjes met de boeren worden en dat is me wel wat waard. Laten we niet te vroeg juichen maar hoopvol klinkt dit alles wel.

Geen opmerkingen: