dinsdag 11 mei 2021

Tien jaar Rutte is écht meer dan genoeg

 

Tot mijn ergernis besloot Rutte zijn aangekondigde radicale ideeën te onthullen in Nieuwsuur. Dat de actualiteitenrubriek hem voor deze boodschap een podium biedt, kan ik begrijpen. De eerste vraag van Marielle Tweebeeke was juist deze: waarom hier?  Ruttes antwoord: ik zit hier niet als demissionair minister-president maar als eerste man van de VVD-fractie in het parlement.

Legt u het mij maar uit, ik begrijp dit niet. Rutte behoort dit soort gesprekken natuurlijk in het parlement te voeren en morgen vindt daar een debat plaats, over juist dít onderwerp. En heeft u een nieuwe Rutte gezien? Ik niet, hij deed een paar keer een poging om nog maar weer eens te vertellen dat hij trots is op wat er allemaal bereikt is maar terecht gunde Tweebeeke hem die ruimte niet. En wat is er dan om trots op te zijn? Een klimaatwet, een pensioenwet en de bestrijding van Covid.

Maar de vraag is of dat opweegt tegen de onvoorstelbare schande van de toeslagenaffaire. Nooit eerder werden zoveel burgers direct, onmiddellijk en verwoestend beschadigd door regeringsbeleid. Nergens liet Rutte blijken dat zijn introspectie iets nuttigs had opgeleverd. Ja, hij had zich iets verkeerd herinnerd en dat was een grote fout van hem. En ja, hij had misschien teveel controle willen houden en had wellicht teveel nadruk gelegd op het behoud van de goede sfeer binnen het kabinet. Maar dat was het dan wel. Natuurlijk, er zaten ook coalitiegenoten aan tafel maar hij was de premier.

Kortom, Rutte liet helemaal niets zien gisteravond in Nieuwsuur, geen enkel nieuw idee, laat staan iets wat ook maar in de verste verte de kwalificatie 'radicaal' zou verdienen. Ik hoop oprecht dat het parlement hem afserveert. Tien jaar Rutte is genoeg, meer dan genoeg. Maar is er iemand om hem op te volgen, iemand zonder boter op het hoofd? Ik weet het warempel niet.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben blij dat ik je 'terug' gevonden heb. Dat is lang geleden.

Je verwoordt(de) zo vaak wat ik voel. Ook geniet ik weer van je boekbesprekingen enz.
Ik ben bang dat het inderdaad nog niet lang genoeg blijkt te zijn en we in een volgend kabinet weer gewoon met hem verder moeten. Hij heeft trouwens wel een heel vreemd beeld van zelfreflectie. Dat gaat voor mij een paar stappen verder dan zichzelf de hemel in prijzen.

enno nuy zei

Dat maakt me des te nieuwsgieriger naar wie er achter dit 'anoniem' steekt. U weet toch dat ik anonieme berichten eigenlijk direct verwijder? Maar ik zeg er gelijk bij dat die anonimiteit meestal hand in hand met kwade taal gaat.
Reacties zoals van u laat ik graag staan!

En wat die zelfreflectie van Rutte betreft: helemaal mee eens. Je kunt je toch niet voorstellen dat hij met zijn optreden van gisteren op ook maar een enkele politicus indruk heeft gemaakt. We zullen zien wat het debat morgen brengt.

elly zei

Sorry het was niet mijn bedoeling anoniem te zijn. Ik neem aan dat ik iets verkeerd deed.

enno nuy zei

Welkom Elly en wat leuk dat je hier af en toe iets van je gading vindt!