maandag 16 augustus 2021

Artzuid

 

Een keer in de twee jaar wordt er in Amsterdam een beeldententoonstelling in de publieke ruimte georganiseerd onder de titel Artzuid. De beelden zijn te bewonderen in de stadsparken langs de Appollolaan en Minervalaan. Wij waren er gisteren, op een prachtige, zonnige zondag. Hier vindt u mijn volledige fotoreportage. En als u meer van de beelden en hun maker wilt weten, kunt u een fraaie catalogus kopen. Maar eerst kijken en dan lezen, zou ik zeggen. Als een beeld niet voor zichzelf spreekt of me niet op een of andere manier aanspreekt, dan verlies ik prompt mijn belangstelling. Als ik een beeld pas snap nadat ik uitleg heb gekregen, dan is het voor mij mislukt. Maar deze Artzuid is, ook al bevallen niet alle beelden mij in dezelfde mate, een heerlijke gewaarwording. En het is tevens een perfecte manier om een heel fraai deel van deze stad te bewonderen.


Mijn absolute favoriet waren de dromedarissen van Jean Marie Appriou, The big traveler genoemd. Wat ik fascinerend en razend knap aan deze beelden vind is dat de maker erin geslaagd is behalve deze woestijntankers ook hun luchtspiegelingen weer te geven, te vangen in een het hetzelfde beeld. Alsof ze op water lopen en je tegelijkertijd ook het licht verstoorde spiegelbeeld in het water ziet.

 

Geen opmerkingen: