dinsdag 17 augustus 2021

En weer zit onze regering glashard te liegen

 

Het is werkelijk onvoorstelbaar en te droevig voor woorden. Demissionair minister Bijleveld verdedigt zich tegen kritiek uit de Kamer maar zit glashard te liegen. Ze goochelt met cijfers die niet kloppen en zegt dat er inmiddels 111 tolken met familieleden uit Afghanistan naar Nederland zijn overgebracht maar dat is het aantal dat sinds 2014 naar ons land kwam, grotendeels op eigen kracht!

Maar de door mij zo gewaardeerde minister Kaag maakt het nog erger, ik citeer uit de Volkskrant: "Het tempo van de opmars van de Taliban heeft de hele internationale gemeenschap overvallen, beklemtoont Kaag. ‘En ons dus ook. We hebben het niet zien aankomen en de situatie dus verkeerd ingeschat. Het is verschrikkelijk dat veel mensen nu in angst zitten." Hoe bizar wilt u het hebben. Ik denk een week of anderhalf geleden stond er in de krant dat men verwachtte dat de Taliban Kabul in 90 dagen zou hebben ingenomen. Mij leek dat een onzinnig bericht omdat alles erop wees dat de Taliban hooguit 1 week nodig zou hebben om het land definitief in handen te krijgen.En ik ben geen helderziende.

Opnieuw schaam ik me diep voor de wijze waarop onze regering met deze zaak is omgegaan. De regering is al demissionair maar wat een ongekend brevet van onvermogen! Alstublieft, weg met deze bewindslieden, ze deugen gewoonweg niet, ze zijn niet geschikt voor hun taken. Wat een blamage!

Overigens, hoe men ook over de Taliban mag denken (en in mijn ogen zijn het barbaren), het is volkomen logisch dat ze het land hebben overgenomen. Biden zegt het hardop: nation building was nooit ons doel. Zowel de Russen als de Amerikanen bekommerden zich overal om, behalve om het Afghaanse volk zelf. De internationale gemeenschap heeft hopeloos gefaald.In dat opzicht verkeren Kaag en Bijleveld in goed gezelschap. Maar het blijft een blamage.

Geen opmerkingen: