zondag 20 januari 2013

Guy Sorman: Europa werkt!


Een prachtig interview in de Volkskrant dit weekend. Met de Franse liberaal Guy Sorman (68). Voor het gemak citeer ik hier Sorman, zonder verdere adstructie: Voor Sorman is Europa vooral de bescherming van het individu tegen de gevaren van de natiestaat. "Het feit dat die naties opgenomen zijn in Europa, maakt ze veel minder gevaarlijk. Ga maar eens vragen in Serajevo of Belgrado of Albanië. De belofte van een plaats in Europa maakt dat men zich gedraagt, dat men besluit toch maar niet de buurman te vermoorden. Dat is dankzij het verlangen naar Europa. Europa beschermt mij tegen de staatsmacht. Elke staat zal altijd totalitair willen zijn. In Europa kan ik naar het Hof voor mijn rechten. En vergeet niet, de staat pakte voorheen door de inflatie jaar op jaar 2% van mijn inkomen af. Nu heb ik een ECB die me beschermt tegen de rariteiten van de Franse regering. (--) Die Brusselse bureaucratie stelt niet veel voor, die wordt beheerst door de lidstaten. Mijn verdedigingslinie is de deling der machten, Montesquieu en Locke. Hoe meer gedeelde macht, hoe vrijer het individu. Europa is een aanvullende macht, geen factor van wanorde, een factor van vrijheid, van keuze. De regering kan mij niet tegenhouden als ik een Japanse computer wil kopen, omdat ze de grenzen niet meer dicht kunnen doen. Gérard Depardieu kan in België gaan wonen, wat wil je nog meer. Dat is formidabel, en hij kan weer terugkomen als het niet bevalt. Europa werkt!".

Ik kan het nauwelijks bondiger formuleren. Sorman is liberaal, wethouder in een Parijse voorstad, econoom, uitgever en schrijver, hij woont in Parijs en New York en heeft ook nog een buitenhuis in Normandië.

Bron: Volkskrant 19 januari 2013

Geen opmerkingen: