zaterdag 5 januari 2013

Is Gerard Depardieu de weg kwijt?


Gerard Depardieu vindt dat hij inmiddels wel genoeg belasting heeft betaald en ging helemaal los toen Hollande zijn rijkentax van 75% aankondigde. Depardieu maakte kenbaar naar Belgiƫ te willen emigreren en zijn Franse paspoort te willen inleveren. Inmiddels heeft hij echter een nieuw reisdoel gevonden: in de NRC van 4 januari 2013 lezen we dat hij graag gebruik maakt van het aanbod van Poetin om Russisch staatsburger te worden. De Russen zullen hem niet lastig vallen met een jalouziebelasting. Ze kennen daar enkel een vlaktax van 13% maar die schijnt nauwelijks geind te worden.
Depardieu, zo vertelt ons de NRC, maakt melding van zijn achting voor Poetin en schrijft in een officieel voorgelezen brief: "Ik verafgood uw geschiedenis, uw schrijvers. Ik verafgood uw cultuur, uw denken. Mijn vader was in zijn tijd communist en luisterde naar radio Moskou. Dat is een deel van mijn cultuur. In Rusland is geen plaats voor kleinigheden, alleen voor grote gevoelens".
Depardieu realiseert zich niet dat zijn vader nog de romantische idealen van het ware communisme koesterde en nastreefde en dat heeft toch echt iets van doen met zware lasten en sterke schouders. Ook heeft Depardieu geen kennis genomen van de mate waarin Poetin zich als een dictator gedraagt en de principes van de democratie interpreteert. Depardieu heeft zich kennelijk ook nog nooit verdiept in Pussy Riot en ik ben benieuwd of hij daar wellicht toch een mening over heeft.
Depardieu stelt dat hij in zijn leven reeds 145 miljoen aan belasting heeft betaald en dat dat wel genoeg is. Zijn vermogen zou nu nog circa 85 miljoen bedragen. Het is natuurlijk niet aan mij om Depardieu voor te schrijven wat hij met zijn centen moet doen. En natuurlijk staat het hem vrij om te gaan en staan waar hij wil. En dat hij een geweldig acteur is, wil ik ook nog graag beamen.
Maar dat hij koketteert met het politieke verleden van zijn vader en vervolgen Poetin een veer in het achterwerk steekt, dat gaat me toch echt te ver. Zoals gezegd, hij moet maar doen wat hij niet laten kan maar mijn bewondering voor hem is inmiddels geheel verdampt. Daar zal hij niet van wakker liggen. By the way, Birgitte Bardot schijnt inmiddels ook naar Rusland te willen emigreren. Het is net als met bankiers die bij een te lage honorering naar hun zin dreigen met vertrek naar het buitenland: la maar gaan!

Geen opmerkingen: