dinsdag 31 maart 2015

De bankiers worden zwaar overbetaald


Er waren de afgelopen dagen opmerkelijk veel reacties van 'verstandige' mensen die meenden dat bankbestuurders wel degelijk recht zouden hebben op een fors salaris omdat ze een verdomd zware baan hebben en er van hen moeilijke beslissingen in ingewikkelde materie worden verwacht.
Die mensen prijzen vervolgens de ABNAMRO bestuurders die afgelopen weekend van hun salarisverhoging afstand deden. Ik behoor niet tot dezulken en ik wil dat graag uitleggen.

Die goud verdienende bankiers, die kennelijk en masse dreigen naar het buitenland te gaan als ze geen salarisverhoging krijgen, hebben niet alleen geen recht op die verhoging, ze tonen keer op keer aan die hoge salarissen in de verste verten niet waar te kunnen maken. En ook nu is dat weer aantoonbaar het geval.

In de afgelopen dagen heeft de financieel toezichthouder - DNB - vastgesteld dat bij ABNAMRO

  • corruptierisico's onvoldoende worden aangepakt
  • onvoldoende inzicht bestaat in de nevenfuncties en privébelangen van de commissarissen
  • de regeling om handel met voorkennis te voorkomen bij bestuurders niet op orde is
  • de staat niet tijdig werd geïnformeerd over de fraude in Dubai

Dit brengt mij tot de vaststelling dat de bestuurders en de bankiers bij ABNAMRO zwaar overbetaald worden. En ik wil er nog eens nadrukkelijk op wijzen dat bankiers geen ondernemers zijn. Ze lopen geen enkel, maar dan ook geen enkel risico. Er zit niet één cent van henzelf in de banken die ze geacht worden te besturen. Het zijn uw en mijn centen waar ze mee spelen.

Bonussen worden uitgedeeld als snoepgoed tijdens carnaval. Als beloning voor behaalde doelen. Maar die doelen zijn door de ontvangers zelf bepaald! Wie niet inziet dat dar een perverse stimulans van uitgaat, is al helemaal niet voor zulke functies geschikt.

Een gedachtenexperiment: koppel de bonus over de afgelopen 25 jaar eens aan het behoud van werkgelegenheid op de werkvloer in de financiële sector. U ziet het meteen: er zou niet één bonus zijn uitgekeerd. En behoud van werkgelegenheid, dat zou pas een complexe en moeilijke opdracht zijn geweest. (Over Eelco Blok bij de KPN ga ik het maar niet hebben. U begrijpt het al: van hetzelfde laken een pak)

Ik heb gisteren nog eens naar het interview met Joris Luyendijk in Tegenlicht van de VPRO gekeken. Ik kan u dat aanraden, hier is de link: Tegenlicht - Joris Luyendijk over de financiële sector Wel een waarschuwing vooraf: het is onthutsend wat u te zien krijgt. Vraag me af hoeveel bankiers hier eigenlijk kennis van hebben genomen, ze zouden ertoe gedwongen moeten worden.

Cartoon van Bas Koehler

Geen opmerkingen: